Barn som patient : Första mötet inom akutvården
Kaas, Lizette; Levander, Susann (2014)
Kaas, Lizette
Levander, Susann
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112116216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112116216
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kirjallisuuskatsauksen kautta selvittää, kohtaavatko sairaanhoitajat lapsipotilaat (0-12 vuotta) ja heidän vanhempansa ammattitaitoisesti, sekä kuinka sairaanhoitajat luovat hyvän, turvallisen ja luottamuksellisen hoitosuhteen päivystysvastaanotolla. Tämä opinnäytetyö tehtiin, jotta sairaanhoitajat voisivat lisätä taitoa ja rohkeutta kohdata lapsipotilaat ja heidän vanhempansa. Tutkimuksen kysymykset olivat: Miten me sairaanhoitajina kohtaamme ammatillisesti lapsipotilaan päivystysvastaanotolla? Kuinka luodaan hyvä ja turvallinen hoito lapsipotilaalle ja hänen vanhemmilleen, sekä kuinka sairaanhoitaja luo luottamuksen potilaaseen?
Tekijät ovat valinneet teoreettiseksi lähtökohdaksi käsitteet hyvä hoito ja turvallisuus. Hyvä hoito käsitettä tarkastellaan Erikssonin mukaan (1987). Turvallisuus käsitettä tarkastellaan Erikssonin (1986) ja Segerstenin (1994) mukaan. Kirjallisuuskatsauksen tiedonkeruussa käytettiin tieteellisiä artikkeleita. Valituista artikkeleista tehtiin yhteenveto, josta saatiin yleiskatsaus tutkimuksiin. Tekijät ovat jakaneet kysymykset vielä yksityiskohtaisempiin osiin. Saadut vastaukset analysoitiin sisältöanalyysillä.
Tuloksesta nousi esiin kaksi pääluokkaa. Tuloksesta nousi esiin myös että vanhemmat toivovat lastensa terveydentilasta säännöllistä päivitystä, sekä tietoa siitä mitä hoidossa on seuraavaksi suunnitteilla. Useimmat vanhemmat haluavat olla läsnä lastensa sairaalakäynnin aikana. Sairaanhoitajien tulee kohdata sekä vanhemmat, että lapsi ammatillisesti antamalla heille aikaansa, kuuntelemalla heitä, sekä näkemällä perhe kokonaisuutena. Hoitosuhteessa potilaan ja sairaanhoitajan välille tarvitaan luottamusta. Osaamisellaan sairaanhoitaja pystyy luomaan turvallisuuden ja ammattitaidon tunteen potilaalle. Sairaanhoitajan tulee päivittää omaa tietotaitoaan säännöllisesti pystyäkseen antamaan parasta mahdollista hoitoa. Ammatilliseen työskentelyyn kuuluu potilaan oman äidinkielen käyttäminen, jolloin väärinkäsitysten riski pienenee.
Tekijät ovat valinneet teoreettiseksi lähtökohdaksi käsitteet hyvä hoito ja turvallisuus. Hyvä hoito käsitettä tarkastellaan Erikssonin mukaan (1987). Turvallisuus käsitettä tarkastellaan Erikssonin (1986) ja Segerstenin (1994) mukaan. Kirjallisuuskatsauksen tiedonkeruussa käytettiin tieteellisiä artikkeleita. Valituista artikkeleista tehtiin yhteenveto, josta saatiin yleiskatsaus tutkimuksiin. Tekijät ovat jakaneet kysymykset vielä yksityiskohtaisempiin osiin. Saadut vastaukset analysoitiin sisältöanalyysillä.
Tuloksesta nousi esiin kaksi pääluokkaa. Tuloksesta nousi esiin myös että vanhemmat toivovat lastensa terveydentilasta säännöllistä päivitystä, sekä tietoa siitä mitä hoidossa on seuraavaksi suunnitteilla. Useimmat vanhemmat haluavat olla läsnä lastensa sairaalakäynnin aikana. Sairaanhoitajien tulee kohdata sekä vanhemmat, että lapsi ammatillisesti antamalla heille aikaansa, kuuntelemalla heitä, sekä näkemällä perhe kokonaisuutena. Hoitosuhteessa potilaan ja sairaanhoitajan välille tarvitaan luottamusta. Osaamisellaan sairaanhoitaja pystyy luomaan turvallisuuden ja ammattitaidon tunteen potilaalle. Sairaanhoitajan tulee päivittää omaa tietotaitoaan säännöllisesti pystyäkseen antamaan parasta mahdollista hoitoa. Ammatilliseen työskentelyyn kuuluu potilaan oman äidinkielen käyttäminen, jolloin väärinkäsitysten riski pienenee.