Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kädentaitoja erityisryhmille - kädentaitokansio erityisryhmien ohjaamiseen

Koivunen, Aleksandra (2014)

Avaa tiedosto
KoivunenAleksandra.pdf (3.125Mt)
Lataukset: 


Koivunen, Aleksandra
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516711
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kädentaitokansio, jonka pohjaksi opinnäytetyöntekijä piti kädentaitoihin liittyviä ohjaushetkiä Ammattiopisto Luovin opiskelijoille. Työn lähtökohtana olivat opinnäytetyön tekijän omakohtainen kiinnostus ja harrastuneisuus liittyen tutkittavaan aiheeseen.

Opinnäytetyön teoreettinen osuus pohjustaa kädentaitojen merkitystä niin subjektiivisena kokemuksena kuin ryhmänä työskenneltäessä. Teoria selventää kädentaitojen merkitystä myös syrjäytymistä ehkäisevänä toimintana ja terapeuttisena kokemuksena ihmiselle. Teoreettisessa osuudessa on nostettu esille myös erityistä tukea tarvitsevia ryhmiä, jotka myös ovat osa tämän opinnäytetyön tutkimusta, sekä tarkasteltu mahdollisia kommunikointimenetelmiä, joita heidän kanssaan voidaan käyttää.

Tämä opinnäytetyö on laadullinen toimintatutkimus, jonka lopullisena tuotoksena on valmis kädentaitokansio. Tutkimus tehtiin Luovin opiskelijoiden kanssa keväällä 2014. Tutkimuksessa on myös etnografisia piirteitä. Etnografia ei ole vain yksi metodi, vaan se on tutkimisen tyyli, johon kuuluu esitutkimusta, lukemista, muistiinpanoja, kenttätyötä, havainnointia sekä kulttuurikeskeisyyttä. (Syrjäläinen, Eronen & Värri (toim.). 2007, 160). Esitutkimuksena eli aiheeseen ennalta tutustumisena käytettiin työn tekijän jo valmista tietopohjaa sekä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.
Kenttätyönä pidettiin ohjaushetket, joiden aikana tehtiin havaintoja ja muistiinpanoja. Muistiinpanojen ja havaintojen perusteella pystyttiin muokkaamaan ohjausta ja ohjeita parempaan suuntaan.

Tehdyn tutkimuksen perusteella kansioon valikoituneet ohjeet muuttuivat selkeämmiksi ja lyhyemmiksi. Kansion sisältöä on myös yksinkertaistettu ja sinne on lisätty asioita, joihin ohjaajana toimivan henkilön tulisi kiinnittää huomiota. Tutkimuksen tulokset ovat sekä kuvauksia että tulkintoja (Anttila 2006, 345.). Tässä työssä on käytetty apuna tilannekuvauksia havainnollistamaan tutkimuksen kulkua sekä työn tekijän omia tulkintoja ohjaamistilanteista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste