Markkina-analyysi : Ruokapalveluyrityksen perutaminen Akaan Kylmäkoskelle
Jaakkola, Mimmi (2014)
Jaakkola, Mimmi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717123
Tiivistelmä
Kylmäkoski on nykyisen Akaan kunnan taajama. Se sijaitsee noin 50 kilometrin päässä Tampereelta ja sitä halkoo valtatie 9. Aluetta määrittelee iäkäs kantaväestö, pitkät välimatkat taajamien välillä ja peruspalveluiden siirtyminen kuntaliitoksen myötä Akaan Toijalaan. Opinnäytetyön taustana on kirjoittajan aikomus perustaa yritys alueelle. Ennen yrityksen perustamista huolellinen tutustuminen alueen markkinoihin, sen asiakkaisiin ja kilpailijoihin on kuitenkin ehdotonta. Samalla opitaan tunnistamaan omat valmiudet ja rajat yrittäjänä.
Työn teoriaosassa käsitellään yrityksen perustamista ja siihen liittyviä vaiheita. Osassa käydään läpi yrityksen perustaminen käsitteellisellä ja käytännöllisellä tasolla sekä yrittäjyyttä Suomessa, Pirkanmaalla ja tarkemmin vielä maaseudulla. Luvussa on otettu huomioon, että perustettava yritys olisi ruokapalveluyritys, joten tarkemmin on käsitelty mitä viranomaislupia yrityksen perustaminen vaatii. Seuraavassa osiossa käsitellään markkina-analyysin tekoa. Sen tekemisen vaiheita ja osa-alueita esitellään sekä tekstissä että kuvallisesti. Markkina-analyysin tekemisen teorian pohjalta on tehty markkina-analyysi Kylmäkoskesta ruokapalveluyrityksen näkökulmasta.
Tutkimuksella haluttiin selvittää millaisia palveluita alueelle kaivataan ja mikä on asiantuntijoiden näkemys tilanteesta. Tutkimus jakautuu määrällistä ja laadullista tietoa tuottaviksi osiksi, joiden avulla saadut tiedot yhdistettiin tulosten analysoinnissa toisiaan tukeviksi. Käytetyt tutkimusmenetelmät olivat kysely, teemahaastattelut ja havainnointi. Kysely jaettiin sosiaalisessa mediassa verkkolomakkeena sekä kirjallisessa muodossa informoituna kyselynä paikallisen tavaratalon asiakkaille. Teemahaastattelu suoritettiin yhdelle entiselle alueella toimineelle yrittäjälle sekä usean vuosikymmenen ajan alueella toimineelle yrittäjälle. Tarkoituksena oli saada alueesta ja sen markkinoista laadullista sekä hiljaista tietoa. Havainnointi suoritettiin kolmeen eri paikkakunnilla toimiviin kahviloihin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tärkeimmät kilpailutekijät uudella yrityksellä ovat ilta-aukioloajat, lähi- ja luomuruokateema, palvelukokonaisuuden laatu ja kilpailukykyiset hinnat. Tällä hetkellä alueella ei ole vastaavaa palvelua ja voimistuva muuttoliike tuo alueelle asiakkaita, jotka jäävät nykyisen tarjonnan ulkopuolelle
Työn teoriaosassa käsitellään yrityksen perustamista ja siihen liittyviä vaiheita. Osassa käydään läpi yrityksen perustaminen käsitteellisellä ja käytännöllisellä tasolla sekä yrittäjyyttä Suomessa, Pirkanmaalla ja tarkemmin vielä maaseudulla. Luvussa on otettu huomioon, että perustettava yritys olisi ruokapalveluyritys, joten tarkemmin on käsitelty mitä viranomaislupia yrityksen perustaminen vaatii. Seuraavassa osiossa käsitellään markkina-analyysin tekoa. Sen tekemisen vaiheita ja osa-alueita esitellään sekä tekstissä että kuvallisesti. Markkina-analyysin tekemisen teorian pohjalta on tehty markkina-analyysi Kylmäkoskesta ruokapalveluyrityksen näkökulmasta.
Tutkimuksella haluttiin selvittää millaisia palveluita alueelle kaivataan ja mikä on asiantuntijoiden näkemys tilanteesta. Tutkimus jakautuu määrällistä ja laadullista tietoa tuottaviksi osiksi, joiden avulla saadut tiedot yhdistettiin tulosten analysoinnissa toisiaan tukeviksi. Käytetyt tutkimusmenetelmät olivat kysely, teemahaastattelut ja havainnointi. Kysely jaettiin sosiaalisessa mediassa verkkolomakkeena sekä kirjallisessa muodossa informoituna kyselynä paikallisen tavaratalon asiakkaille. Teemahaastattelu suoritettiin yhdelle entiselle alueella toimineelle yrittäjälle sekä usean vuosikymmenen ajan alueella toimineelle yrittäjälle. Tarkoituksena oli saada alueesta ja sen markkinoista laadullista sekä hiljaista tietoa. Havainnointi suoritettiin kolmeen eri paikkakunnilla toimiviin kahviloihin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tärkeimmät kilpailutekijät uudella yrityksellä ovat ilta-aukioloajat, lähi- ja luomuruokateema, palvelukokonaisuuden laatu ja kilpailukykyiset hinnat. Tällä hetkellä alueella ei ole vastaavaa palvelua ja voimistuva muuttoliike tuo alueelle asiakkaita, jotka jäävät nykyisen tarjonnan ulkopuolelle