"Är vanligt bara vanligt?" : En kvalitativ jämförelse mellan traditionell pedagogik, Montessoripedagogik och Steinerpedagogik
Nyman, Sandra; Svenlin, Teresa (2014)
Nyman, Sandra
Svenlin, Teresa
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717067
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att se vilka likheter och olikheter det finns mellan
Traditionell pedagogik, Montessoripedagogik och Steinerpedagogik. Vi är också intresserade av att få veta hur pedagogikformerna fungerar i praktiken, vilka arbetsmetoder som används och vilken roll pedagogerna har inom respektive pedagogikform.
I teoridelen presenteras de olika pedagogikformernas kännetecken, grundare, syn på barnet och hur pedagogikformerna används inom dagvården.
Undersökningen är en kvalitativ studie, som består av intervju med en pedagog ur varje pedagogikform och observationsstudier på tre daghem i Finland. I undersökningen framkom det att grundtankarna är samma hos alla de tre pedagogikformerna, men att det fanns märkbara skillnader i hur verksamheten är uppbyggd, hur inomhusmiljön ser ut och synen på människan. The purpose of this Bachelor’s thesis is to find out the similarities and differences between traditional pedagogy, Montessori pedagogy and Waldorf pedagogy. We are also interested in finding out how the pedagogies works in practice, which working methods they use and the role of the pedagogue in respective pedagogy.
In the theory-part the different pedagogies are presented and their characteristics, founders, view of the children and how the pedagogies are used in daycare are also introduced.
We used two qualitative methods in our survey, which are interviews and observation studies in three different day nurseries in Finland. The result of the survey was that the basic thoughts are the same in all three pedagogies, but there were noticeable differences in how the activities are used, how the environment looks like and the view of the humans.
Traditionell pedagogik, Montessoripedagogik och Steinerpedagogik. Vi är också intresserade av att få veta hur pedagogikformerna fungerar i praktiken, vilka arbetsmetoder som används och vilken roll pedagogerna har inom respektive pedagogikform.
I teoridelen presenteras de olika pedagogikformernas kännetecken, grundare, syn på barnet och hur pedagogikformerna används inom dagvården.
Undersökningen är en kvalitativ studie, som består av intervju med en pedagog ur varje pedagogikform och observationsstudier på tre daghem i Finland. I undersökningen framkom det att grundtankarna är samma hos alla de tre pedagogikformerna, men att det fanns märkbara skillnader i hur verksamheten är uppbyggd, hur inomhusmiljön ser ut och synen på människan.
In the theory-part the different pedagogies are presented and their characteristics, founders, view of the children and how the pedagogies are used in daycare are also introduced.
We used two qualitative methods in our survey, which are interviews and observation studies in three different day nurseries in Finland. The result of the survey was that the basic thoughts are the same in all three pedagogies, but there were noticeable differences in how the activities are used, how the environment looks like and the view of the humans.