Kuvataiteen tuotteistaminen : Kuvataiteilijan tuotteistamisprosessi
Arjoranta, Jenni (2014)
Arjoranta, Jenni
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112216302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112216302
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan kuvataiteen ja liiketalouspainotteisen tuotteistamisen suhdetta kuvataiteilijan tuotteistamisprosessin kautta. Työn tarkoituksena on hahmottaa toimivia kuvataiteen tuotteistamiskeinoja ja -kanavia, jotka eivät kuitenkaan vaikuta taiteen sisältöön. Optimaalisessa tilanteessa nämä keinot toisivat taiteilijoiden työn yleisön ulottuville ja monipuolistaisivat taiteilijoiden tulonmuodostusta. Kokonaisvaltaisen tuotteistamisprosessin kautta taiteilijat voisivat myös määritellä oman ydinosaamisensa ja hahmottaa sitä tukevat toiminnot.
Tämän työn puitteissa kehitettiin ja toteutettiin tuotteistamissuunnitelma ammattiuraansa aloittelevalle taiteilijalle, Samiart-taiteilijanimellä työskentelevälle Sami Tolvaselle. Suunnitelma sisälsi taiteilijan osaamisalueiden määrittelyn, konkretisoinnin ja kanavat, joiden kautta tämä osaaminen tuotiin yleisön tietoisuuteen. Suunnitelma sisälsi myös aikataulun ja kustannusarvion. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osio puolestaan selvitti toteutetun suunnitelman onnistumista kyselylomakkein taiteilijan näyttelyvierailta elokuussa 2014. Saatujen tulosten pohjalta ideoitiin tämän tuotteistamisprosessin kehittämistä. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat kuvataidealan ja tuotteistamisen aiemmat tutkimukset sekä alojen asiantuntijoiden näkemykset, joiden pohjalta tuotteistamissuunnitelmaa työstettiin ja kehitettiin.
Tutkimustulosten mukaan Sami Tolvasen taidenäyttelyvieraat olivat pääosin tyytyväisiä tuotteistamisen keinoihin ja kanaviin, joista internet oli monessa mielessä erittäin tehokas. Vastaajat olivat maininneet tuotteistamisen kanavina myös tuttavat ja perinteisen lehtimedian, joita ei tuotteistamissuunnitelmassa otettu huomioon. Näissä kanavissa voi siis piillä voimavaroja tuotteistamisen kehittämiselle.
Tämän työn puitteissa kehitettiin ja toteutettiin tuotteistamissuunnitelma ammattiuraansa aloittelevalle taiteilijalle, Samiart-taiteilijanimellä työskentelevälle Sami Tolvaselle. Suunnitelma sisälsi taiteilijan osaamisalueiden määrittelyn, konkretisoinnin ja kanavat, joiden kautta tämä osaaminen tuotiin yleisön tietoisuuteen. Suunnitelma sisälsi myös aikataulun ja kustannusarvion. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osio puolestaan selvitti toteutetun suunnitelman onnistumista kyselylomakkein taiteilijan näyttelyvierailta elokuussa 2014. Saatujen tulosten pohjalta ideoitiin tämän tuotteistamisprosessin kehittämistä. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat kuvataidealan ja tuotteistamisen aiemmat tutkimukset sekä alojen asiantuntijoiden näkemykset, joiden pohjalta tuotteistamissuunnitelmaa työstettiin ja kehitettiin.
Tutkimustulosten mukaan Sami Tolvasen taidenäyttelyvieraat olivat pääosin tyytyväisiä tuotteistamisen keinoihin ja kanaviin, joista internet oli monessa mielessä erittäin tehokas. Vastaajat olivat maininneet tuotteistamisen kanavina myös tuttavat ja perinteisen lehtimedian, joita ei tuotteistamissuunnitelmassa otettu huomioon. Näissä kanavissa voi siis piillä voimavaroja tuotteistamisen kehittämiselle.