YRITTÄJYYSKASVATUS MIKKELIN AMMATTIKORKEAKOULUN YHTEISÖPEDAGOGIKOULUTUKSESSA OPETTAJIEN NÄKÖKULMASTA
Liikala, Harri (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016055
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin Mikkelin ammattikorkeakoulun kansalaistoiminnan- ja nuorisotyön yrittä-jyyskasvatusta opettajien näkökulmasta. Teoriaosuudessa avaan yrittäjyyskasvatuksen ja opetussuunni-telman käsitteen. Tutkimusosuudessa tutkin opettajien kokemuksia yrittäjyyskasvatuksesta ja miten ope-tussuunnitelma ja opetus tukevat yrittäjyyskasvatuksen toteutusta koulutusohjelmassa.
Yrittäjyyskasvatus on sisällytetty kasvatuksena ala-kouluista korkeakouluihin. Ammattikorkeakoulussa yrittäjyyskasvatuksella tavoitellaan aktiivisen opiskelijan, yhteisön, kehittyvän työ-otteen sekä uusien yri-tysten syntymistä.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että opettajat kokevat yrittäjyyskasvatuksen tärkeäksi, mutta sen tiedos-taminen ja opettaminen on haastavaa. Opetussuunnitelma tuo esille sisäisen, ulkoisen ja omaehtoisen yrittäjyyden piirteitä, mutta opettajat kokevat yrittäjyyskasvatuksen vaikeasti hahmotettavana ja opetettava kokonaisuutena. Tutkimus toi ilmi, että Mikkelin ammattikorkeakoulun kansalaistoiminnan- ja nuoriso-työn koulutusohjelmassa voidaan toteuttaa yrittäjyyskasvatusta, mikäli opettajat tiedostavat mitä yrittä-jyyskasvatus on ja miten sitä tulisi lähestyä ja opettaa.
Yrittäjyyskasvatus on sisällytetty kasvatuksena ala-kouluista korkeakouluihin. Ammattikorkeakoulussa yrittäjyyskasvatuksella tavoitellaan aktiivisen opiskelijan, yhteisön, kehittyvän työ-otteen sekä uusien yri-tysten syntymistä.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että opettajat kokevat yrittäjyyskasvatuksen tärkeäksi, mutta sen tiedos-taminen ja opettaminen on haastavaa. Opetussuunnitelma tuo esille sisäisen, ulkoisen ja omaehtoisen yrittäjyyden piirteitä, mutta opettajat kokevat yrittäjyyskasvatuksen vaikeasti hahmotettavana ja opetettava kokonaisuutena. Tutkimus toi ilmi, että Mikkelin ammattikorkeakoulun kansalaistoiminnan- ja nuoriso-työn koulutusohjelmassa voidaan toteuttaa yrittäjyyskasvatusta, mikäli opettajat tiedostavat mitä yrittä-jyyskasvatus on ja miten sitä tulisi lähestyä ja opettaa.