Nuorten yksinäisyys: toimintaterapian keinoja yksinäisyyden kokemisen vähentämiseksi
Paronen, Anna (2024)
Paronen, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403124193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403124193
Tiivistelmä
Nuoruus on oman identiteetin muodostamisen ja itsenäistymisen aikaa, sekä herkkä kehitysvaihe, jossa perheen, ja erityisesti ystävien, tuki on tärkeää. Hyvinvoinnille ja mielenterveydelle luodaan pohja jo aikaisessa lapsuudessa ja nuoruudessa. Yksinäisyyden kokemisen merkitys nuorten mielenterveydelle ja hyvinvoinnille on korostunut tutkimusten ja hankkeiden myötä. Muun muassa Eurooppalainen Lapsitakuu 2022 - Suomen Toimintasuunnitelma keskittyy yhdenvertaisuuden ja hyvinvoinnin edistämiseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn. Opinnäytetyössä esitellään yksinäisyyttä määritelmänä, sekä sitä lisääviä ja vähentäviä tekijöitä.
Työn tavoitteena oli eritellä toimintaterapian keinoja yksinäisyyden vähentämiseksi, sekä tutkia niiden hyötyjä ja haittoja. Menetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, jossa tietokannoista etsitystä aineistosta valikoitiin aiheeseen sopivat, ja toteutettiin sisällön analyysi. Analyysissa esiin nousseita keinoja peilattiin toimintaterapian OTIPM:n (Occupational Therapy Intervention Process Model) interventiomalleihin ja toiminnan elementtejä yritettiin tunnistaa TMO-mallin mukaisesti. Pyrittiin myös selvittämään, kohdistuiko interventio toiminnalliseen suoriutumiseen vai toiminnalliseen kokemukseen. Interventioita tarkasteltiin teemoittain ja apuna käytettiin taulukointia.
Yksinäisyyttä on tutkittu paljon, mutta toimintaterapian interventiokeinoja löytyi niukasti. Esille nousseet interventiokeinot olivat useasti suunnattu haavoittuville ihmisryhmille. Yksinäisyyden kokemuksellisuus, monimutkaisuus ilmiönä ja vaikea mitattavuus asettivat haasteita interventiokeinojen vaikutusten tunnistamiselle. Yksinäisyyttä ehkäisevissä interventioissa nousi esiin keinojen räätälöinti yksilöllisesti, sosiaalisten taitojen harjoittelu ryhmissä, vertaistuki, sekä itsetunnon ja/tai minäpystyvyyden kohentaminen. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että yksinäisyys ilmiönä vaatisi lisätutkimuksia syiden ja seurausten välisten yhteyksien, sekä seurannan kannalta. Youth is a unique period of developing an identity and becoming independent. It is a sensitive development stage though, and the support of friends and family is essential. The foundation for well-being and mental health is formed already in early childhood. Ongoing projects and research have highlighted the importance of the experience of loneliness and the effects it has on adolescent mental health: The European Child Guarantee 2022 - Finland’s action plan aims to promote parity and well-being, and prevent social exclusion. The bachelor’s thesis presents the concept of loneliness and the preventing and enhancing factors for it.
The aim was to consider occupational therapy methods for decreasing loneliness among adolescence and discuss the benefits and threats. Narrative literature review was used as a research method. First, the selected databases were searched for relevant articles. Following the data search and selection, inclusion and exclusion was performed and an analysis for the content was carried out. The intervention methods were categorized with the help of Occupational Therapy Intervention Process Model (OTIPM). The Transactional Model of Occupation was used in trying to recognize the elements affecting the occupation. The aim was also to examine whether the intervention targeted on occupational performance or occupational experience. Tabulation was used while the interventions were classified.
Loneliness has been studied a lot, but only a few occupation therapy interventions could be found. The interventions were often targeted for people that are in a vulnerable position because of their health or other factors. The experience of loneliness as a phenomenon is complex and not easily measurable. It is challenging to acknowledge the effectiveness of the intervention methods. Individually designed interventions, social skill training groups, peer support and improving self-esteem and self-efficacy were factors that prevented loneliness. As a conclusion, the reasons and consequences of loneliness should be studied more carefully to understand the connections and to be able to perform follow-up studies.
Työn tavoitteena oli eritellä toimintaterapian keinoja yksinäisyyden vähentämiseksi, sekä tutkia niiden hyötyjä ja haittoja. Menetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, jossa tietokannoista etsitystä aineistosta valikoitiin aiheeseen sopivat, ja toteutettiin sisällön analyysi. Analyysissa esiin nousseita keinoja peilattiin toimintaterapian OTIPM:n (Occupational Therapy Intervention Process Model) interventiomalleihin ja toiminnan elementtejä yritettiin tunnistaa TMO-mallin mukaisesti. Pyrittiin myös selvittämään, kohdistuiko interventio toiminnalliseen suoriutumiseen vai toiminnalliseen kokemukseen. Interventioita tarkasteltiin teemoittain ja apuna käytettiin taulukointia.
Yksinäisyyttä on tutkittu paljon, mutta toimintaterapian interventiokeinoja löytyi niukasti. Esille nousseet interventiokeinot olivat useasti suunnattu haavoittuville ihmisryhmille. Yksinäisyyden kokemuksellisuus, monimutkaisuus ilmiönä ja vaikea mitattavuus asettivat haasteita interventiokeinojen vaikutusten tunnistamiselle. Yksinäisyyttä ehkäisevissä interventioissa nousi esiin keinojen räätälöinti yksilöllisesti, sosiaalisten taitojen harjoittelu ryhmissä, vertaistuki, sekä itsetunnon ja/tai minäpystyvyyden kohentaminen. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että yksinäisyys ilmiönä vaatisi lisätutkimuksia syiden ja seurausten välisten yhteyksien, sekä seurannan kannalta.
The aim was to consider occupational therapy methods for decreasing loneliness among adolescence and discuss the benefits and threats. Narrative literature review was used as a research method. First, the selected databases were searched for relevant articles. Following the data search and selection, inclusion and exclusion was performed and an analysis for the content was carried out. The intervention methods were categorized with the help of Occupational Therapy Intervention Process Model (OTIPM). The Transactional Model of Occupation was used in trying to recognize the elements affecting the occupation. The aim was also to examine whether the intervention targeted on occupational performance or occupational experience. Tabulation was used while the interventions were classified.
Loneliness has been studied a lot, but only a few occupation therapy interventions could be found. The interventions were often targeted for people that are in a vulnerable position because of their health or other factors. The experience of loneliness as a phenomenon is complex and not easily measurable. It is challenging to acknowledge the effectiveness of the intervention methods. Individually designed interventions, social skill training groups, peer support and improving self-esteem and self-efficacy were factors that prevented loneliness. As a conclusion, the reasons and consequences of loneliness should be studied more carefully to understand the connections and to be able to perform follow-up studies.