Kirjallisuuskatsaus Business coaching ja tunneälytaidot valmentavan johtajuuden tukena
Viillos, Heidi (2014)
Viillos, Heidi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717086
Tiivistelmä
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kartoittaa sitä, mitä business coachingista ja johtamiseen liitettävistä tunneälytaidoista jo tiedetään sekä miten business coachingin ja tunneälytaidot voisivat tukea valmentavaa johtajuutta. Tutkimuskysymykset olivat: Mitä business coaching on? Mitä ovat johtamiseen liitetyt tunneälytaidot? ja Miten business coachingilla ja tunneälytaidoilla voidaan tukea valmentavaa johtajuutta?
Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä business coachingista ja johtamiseen liittyvistä tunneälytaidoista sekä niiden linkittymisestä valmentavaan johtamistapaan. Pyrkimyksenäni oli myös löytää sellaisia tekijöitä sekä business coachingista että tunneälytaidoista, joita käyttämällä ja soveltamalla voitaisiin tukea valmentavaa johtajuutta käytännössä. Kirjallisuuskatsaus toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen periaatteiden mukaisesti.
Kirjallisuuskatsaus toteutettiin vaihe vaiheelta. Aineisto kerättiin kesän ja syksyn 2014 aikana neljästä eri tietokannasta; Academic Search Elite, Business Source Premier, Emerald Journals ja Melinda. Hakusanoilla ja muodostetuilla hakulausekkeilla löytyi yhteensä 408 tutkimusta. Alkuperäistutkimukset valittiin ennalta määritettyjen sisäänottokriteereiden mukaan. Kokotekstin perusteella valittujen alkuperäistutkimusten näytön aste sekä laatu arvioitiin, jonka jälkeen kirjallisuuskatsaukseen hyväksyttiin 6 alkuperäistutkimusta. Hyväksyttyjen alkuperäistutkimusten sisältö analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Kirjallisuuskatsauksen merkittävämpänä tuloksena voitiin pitää tunneälytaitojen linkittymistä vahvasti sekä coachingiin että valmentavaan johtamiseen. Coaching kehitti yksilöiden itsetietoisuutta, reflektiivisyyttä sekä itsesäätelykykyä. Coachingin onnistuminen oli tulosten mukaan riippuvainen organisaation antamasta tuesta, coachattavan yksilön aktiivisuudesta, omasta halusta oppia ja kehittyä sekä tahdosta olla coahattavana. Kirjallisuuskatsauksen tulokset antoivat viitteitä siitä, miten business coachingin käyttö tuki johtajia, johtajien tunneälytaidot vahvistuivat ja sitä kautta johtajien oli helpompi sisäistää ja ymmärtää valmentavan johtajan (esimies-coach) rooli. Tunneälykäs johtaja kykeni yksilöä kunnioittavaan, arvostavaan ja vastavuoroiseen johtamiseen. Valmentava johtajuus perustui arvostukselle ja luottamukselle ja se loi yksilölle merkityksellisyyden kokemuksia. Organisaation antama tuki ja yksilön oma halu olivat edellytyksenä sekä business coachingin onnistumiselle, tunneälytaitojen kehittämiselle että valmentavan johtajuuden toteuttamiselle. Toisten ihmisten antama tuki ja rakentava palaute mahdollistivat oppimis- ja kehittymisprosessin jatkuvuuden ja onnistumisen.
Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä business coachingista ja johtamiseen liittyvistä tunneälytaidoista sekä niiden linkittymisestä valmentavaan johtamistapaan. Pyrkimyksenäni oli myös löytää sellaisia tekijöitä sekä business coachingista että tunneälytaidoista, joita käyttämällä ja soveltamalla voitaisiin tukea valmentavaa johtajuutta käytännössä. Kirjallisuuskatsaus toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen periaatteiden mukaisesti.
Kirjallisuuskatsaus toteutettiin vaihe vaiheelta. Aineisto kerättiin kesän ja syksyn 2014 aikana neljästä eri tietokannasta; Academic Search Elite, Business Source Premier, Emerald Journals ja Melinda. Hakusanoilla ja muodostetuilla hakulausekkeilla löytyi yhteensä 408 tutkimusta. Alkuperäistutkimukset valittiin ennalta määritettyjen sisäänottokriteereiden mukaan. Kokotekstin perusteella valittujen alkuperäistutkimusten näytön aste sekä laatu arvioitiin, jonka jälkeen kirjallisuuskatsaukseen hyväksyttiin 6 alkuperäistutkimusta. Hyväksyttyjen alkuperäistutkimusten sisältö analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Kirjallisuuskatsauksen merkittävämpänä tuloksena voitiin pitää tunneälytaitojen linkittymistä vahvasti sekä coachingiin että valmentavaan johtamiseen. Coaching kehitti yksilöiden itsetietoisuutta, reflektiivisyyttä sekä itsesäätelykykyä. Coachingin onnistuminen oli tulosten mukaan riippuvainen organisaation antamasta tuesta, coachattavan yksilön aktiivisuudesta, omasta halusta oppia ja kehittyä sekä tahdosta olla coahattavana. Kirjallisuuskatsauksen tulokset antoivat viitteitä siitä, miten business coachingin käyttö tuki johtajia, johtajien tunneälytaidot vahvistuivat ja sitä kautta johtajien oli helpompi sisäistää ja ymmärtää valmentavan johtajan (esimies-coach) rooli. Tunneälykäs johtaja kykeni yksilöä kunnioittavaan, arvostavaan ja vastavuoroiseen johtamiseen. Valmentava johtajuus perustui arvostukselle ja luottamukselle ja se loi yksilölle merkityksellisyyden kokemuksia. Organisaation antama tuki ja yksilön oma halu olivat edellytyksenä sekä business coachingin onnistumiselle, tunneälytaitojen kehittämiselle että valmentavan johtajuuden toteuttamiselle. Toisten ihmisten antama tuki ja rakentava palaute mahdollistivat oppimis- ja kehittymisprosessin jatkuvuuden ja onnistumisen.