Liiketoimintasuunnitelma : Case: GameOn Cafe
Rajamäki, Henri (2014)
Rajamäki, Henri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717191
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli laatia liiketoimintasuunnitelma tulevaisuudessa Tampereelle perustettavalle GameOne Cafe -pelikahvilalle. Toimeksianto opinnäytetyölle muodostui tekijän omien mielenkiinnon kohteiden ja harrastuksien pohjalta. GameOn Cafen liikeidea on tarjota korkealaatuisia kahvilapalveluita kaikenikäisille asiakasryhmille ja samalla tarjota mahdollisuus kilpa-ja harrastepelaajille viettää aikaa suosituimpien pc-ja konsolipelien parissa miellyttävässä GameOne Cafen tarjoamassa kahvilaympäristössä.
Opinnäytetyön teoriaosuuden aluksi tutustutaan pelikahvilan liikeidean perustana toimivaan eSports harrastukseen ja suomalaiseen kahvilakulttuuriin. Seuraavassa osiossa tutustuin aluksi yritystoiminnan syntymiseen ja yrittäjän eri rooleihin, jonka tarkoituksena oli selvittää oma soveltuvuuteni aloittaa kahvila-alan yritystoiminta tulevaisuudessa. Tämän lisäksi perehdyin liiketoimintasuunnitelman rakenteeseen yksityiskohtaisesti.
Lähdemateriaalina perehdyin liiketaloutta, yrittäjyyttä, ravintola-alaa ja elektronista urheilua käsittelevään kirjallisuuteen, internet sivustoihin ja verkkodokumentteihin. Käytännön lisätietoa kahvila-alan yrittäjyydestä hankin haastattelun ja sähköpostikyselyn muodossa, joihin sain vastaukset yhteensä viideltä Pirkanmaalla yritystoimintaa harjoittavalta yrittäjältä. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa laadittiin liiketoiminta-suunnitelma GameOn Cafe –pelikahvilalle.
Pelikahviloita ei Tampereella ole vielä yhtäkään, elektronisen urheilun ja harrastepelaami sen suosiosta huolimatta, joten yrityksen menestymiseen markkinoilla tulee vaikuttamaan yrityksen kyky haalia tarvittava asiakaskunta. Tekijän ravintola-alan työkokemuksen puute ja Suomen haastava taloudellinen tilanne ovat myös riskitekijöitä yritystoiminnan menestymiselle. Tekijä kokee ravintola-alan työkokemuksen hankkimisen olevan ensimmäinen askel, ennen varsinaisen yritystoiminnan aloittamista. Laadittua liiketoimintasuunnitelmaa tullaan hyödyntämään yrityksen perustamisvaiheessa tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuuden aluksi tutustutaan pelikahvilan liikeidean perustana toimivaan eSports harrastukseen ja suomalaiseen kahvilakulttuuriin. Seuraavassa osiossa tutustuin aluksi yritystoiminnan syntymiseen ja yrittäjän eri rooleihin, jonka tarkoituksena oli selvittää oma soveltuvuuteni aloittaa kahvila-alan yritystoiminta tulevaisuudessa. Tämän lisäksi perehdyin liiketoimintasuunnitelman rakenteeseen yksityiskohtaisesti.
Lähdemateriaalina perehdyin liiketaloutta, yrittäjyyttä, ravintola-alaa ja elektronista urheilua käsittelevään kirjallisuuteen, internet sivustoihin ja verkkodokumentteihin. Käytännön lisätietoa kahvila-alan yrittäjyydestä hankin haastattelun ja sähköpostikyselyn muodossa, joihin sain vastaukset yhteensä viideltä Pirkanmaalla yritystoimintaa harjoittavalta yrittäjältä. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa laadittiin liiketoiminta-suunnitelma GameOn Cafe –pelikahvilalle.
Pelikahviloita ei Tampereella ole vielä yhtäkään, elektronisen urheilun ja harrastepelaami sen suosiosta huolimatta, joten yrityksen menestymiseen markkinoilla tulee vaikuttamaan yrityksen kyky haalia tarvittava asiakaskunta. Tekijän ravintola-alan työkokemuksen puute ja Suomen haastava taloudellinen tilanne ovat myös riskitekijöitä yritystoiminnan menestymiselle. Tekijä kokee ravintola-alan työkokemuksen hankkimisen olevan ensimmäinen askel, ennen varsinaisen yritystoiminnan aloittamista. Laadittua liiketoimintasuunnitelmaa tullaan hyödyntämään yrityksen perustamisvaiheessa tulevaisuudessa.