Norlandia Care potilashotellin ruokatuotekehitys : Tapaus Coxa
Mäkelä, Tommi (2014)
Mäkelä, Tommi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117666
Tiivistelmä
Tämä on Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelman opinnäytetyö, jonka aiheena on ruokatuotekehitys potilashotellikonseptin toimintaympäristössä. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Tampereen yliopistollisen keskussairaalan alueella toimiva Norlandia Care Oy, joka on aloittanut toimintansa v. 2012. Norlandia Care Oy on osa yrityskonsernia Norlandia Care Group As, joka on yksityinen suuri pohjoismainen hoiva- ja terveyspalveluja tuottava yritys. Norlandia Care Group As toimii vanhustenhoidossa, lasten päivähoidossa ja potilashotelliliiketoiminnassa. Opinnäytetyön varsinaisena tuotoksena on kartoittaa potilashotellin asiakkaan, tekonivelsairaala Coxa Oy:n ruokatuotetta, antaa kehitysideoita ja saada kehitystyö liikkeelle. Tavoitteena on vahvistaa asiakaskokemusta ja parantaa asiakastyytyväisyyttä.
Opinnäytetyö on tehty tapaustutkimuksena, joka kuuluu kvalitatiiviseen tutkimusperinteeseen. Tutkimuksen taustaksi esitellään opinnäytetyön toimeksiantajan Norlandia Care Oy, potilashotellikonseptin toimintaperiaate ja potilashotellin asiakas tekonivelsairaala Coxa Oy. Teoriaosuudessa on taustoitettu ruokatuotekehityksen näkökulmasta asiakaskokemusta, asiakastuntemusta, segmentointia ja ruokatrendejä. Koska kyseessä on sairaalaruokailuun liittyvä tapaustutkimus, on perehdytty myös niihin erityistekijöihin, jotka liittyvät ruokatuotesuunnittelun sairaalatoimintaympäristössä. Näitä ovat sairaalapotilaan ravitsemushoito, suomalaiset ravitsemussuositukset, Norlandia Care- ruokafilosofian esittely ja sairaalaruokailun tulevaisuuden haasteet.
Kehitystyön onnistumisen varmistamiseksi tutustuttiin tekonivelsairaala Coxan asiakaspalautteisiin, teemahaastateltiin Coxan henkilökuntaa ja havainnoitiin potilaiden ruokailuja. Tavattiin myös Coxan edustajia, jotta sairaalan toiveet ja tarpeet tulisi otettua riittävästi huomioon yrityksen strategisia ja imagollisia tavoitteita silmällä pitäen. Työn puitteissa tutustuttiin onnistuneisiin sairaaloiden ruokapalvelujen kehitysprojekteihin, joista erityisesti Tanskassa toteutetut ovat saaneet julkisuutta. Tulevan kehitystyön helpottamiseksi kehitettiin Coxaa varten oma asiakaskyselylomake, jossa tarkemmin paneuduttiin vain ruokailuun liittyviin kysymyksiin. Tätä lomakekyselyä voidaan hyödyntää myöhemmässä vaiheessa.
Opinnäytetyön tavoite oli Coxan ruokailujen kartoittamisen ja nykytilan arvioimisen jälkeen antaa kehitysideoita. Tulevaisuudessa tarkoituksena on tarjota Coxalle Norlandia Care- ruokafilosofian mukaisia ruokakonsepteja vaiheittain. Kehitystyön tavoitteena oli asiakaskokemusten vahvistaminen ja asiakastyytyväisyyden parantaminen. Asiakaskunnan vaatimustason ennustetaan yhä kasvavan ja ihmisten makutottumusten muuttuvan monipuolisemmiksi, mikä kasvattaa myös asiakkaiden odotusarvoja.
Opinnäytetyö on tehty tapaustutkimuksena, joka kuuluu kvalitatiiviseen tutkimusperinteeseen. Tutkimuksen taustaksi esitellään opinnäytetyön toimeksiantajan Norlandia Care Oy, potilashotellikonseptin toimintaperiaate ja potilashotellin asiakas tekonivelsairaala Coxa Oy. Teoriaosuudessa on taustoitettu ruokatuotekehityksen näkökulmasta asiakaskokemusta, asiakastuntemusta, segmentointia ja ruokatrendejä. Koska kyseessä on sairaalaruokailuun liittyvä tapaustutkimus, on perehdytty myös niihin erityistekijöihin, jotka liittyvät ruokatuotesuunnittelun sairaalatoimintaympäristössä. Näitä ovat sairaalapotilaan ravitsemushoito, suomalaiset ravitsemussuositukset, Norlandia Care- ruokafilosofian esittely ja sairaalaruokailun tulevaisuuden haasteet.
Kehitystyön onnistumisen varmistamiseksi tutustuttiin tekonivelsairaala Coxan asiakaspalautteisiin, teemahaastateltiin Coxan henkilökuntaa ja havainnoitiin potilaiden ruokailuja. Tavattiin myös Coxan edustajia, jotta sairaalan toiveet ja tarpeet tulisi otettua riittävästi huomioon yrityksen strategisia ja imagollisia tavoitteita silmällä pitäen. Työn puitteissa tutustuttiin onnistuneisiin sairaaloiden ruokapalvelujen kehitysprojekteihin, joista erityisesti Tanskassa toteutetut ovat saaneet julkisuutta. Tulevan kehitystyön helpottamiseksi kehitettiin Coxaa varten oma asiakaskyselylomake, jossa tarkemmin paneuduttiin vain ruokailuun liittyviin kysymyksiin. Tätä lomakekyselyä voidaan hyödyntää myöhemmässä vaiheessa.
Opinnäytetyön tavoite oli Coxan ruokailujen kartoittamisen ja nykytilan arvioimisen jälkeen antaa kehitysideoita. Tulevaisuudessa tarkoituksena on tarjota Coxalle Norlandia Care- ruokafilosofian mukaisia ruokakonsepteja vaiheittain. Kehitystyön tavoitteena oli asiakaskokemusten vahvistaminen ja asiakastyytyväisyyden parantaminen. Asiakaskunnan vaatimustason ennustetaan yhä kasvavan ja ihmisten makutottumusten muuttuvan monipuolisemmiksi, mikä kasvattaa myös asiakkaiden odotusarvoja.