Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Jos kaiken kantaa mukanaan, niin ei muuta jaksakaan" : Toimintatavat koulukiusaamistrauman jälkihoitoon toisen asteen oppilaitoksissa

Apell, Iitu; Kallinen, Mirja (2014)

 
Avaa tiedosto
Apell_Kallinen_2014.pdf (247.5Kt)
Lataukset: 


Apell, Iitu
Kallinen, Mirja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112917491
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia toimintatapoja toisen asteen opiskelijahuollon henkilöstöllä on käytössään koulukiusaamisesta traumatisoituneen opiskelijan auttamiseksi, sekä mitkä toimintatavat on koettu toimiviksi. Toimeksiantajana toimi Keski-Suomen ELY-keskuksen erikoissuunnittelija Päivi Hamarus, joka koordinoi Jälkihoitomalli-kehittämishanketta, jonka toinen vaihe tämä tutkimus oli. Jälkihoitomalli kehittää opiskelijahuoltohenkilöstön osaamista ja toimii korjaavana ja ennaltaehkäisevänä työnä koulukiusattujen auttamiseksi.

Laadullinen tutkimusaineisto koostui seitsemästä teemahaastattelusta. Haastateltavat olivat toisen asteen oppilaitoksissa työskenteleviä kuraattoreita, psykologeja ja terveydenhoitajia. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, jonka jälkeen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tietoperustassa käsiteltiin koulukiusaamista vaikutuksineen, sekä opiskelijahuollon nykyisiä keinoja ja resursseja koulukiusaamistrauman käsittelyn näkökulmasta.

Aineiston pohjalta voitiin todeta, että toimintatavat kiusaamistrauman käsittelyyn olivat jaettavissa trauman tunnistamiseen sekä yksilötyöskentelyn menetelmiin ja yhteistyömuotoihin. Yksilötyöskentelyn keskeisimmäksi menetelmäksi osoittautui keskustelu ja sitä tukevat toiminnalliset menetelmät. Yhteistyön toimintatavoiksi jäsentyi nivelvaiheen tiedonsiirto, opiskelijahuolto, moniammatillinen yhteistyö ja huoltajien kanssa tehtävä työ. Tutkimustuloksia hyödynnetään hankkeen kolmannessa vaiheessa kehitettävään Jälkihoitomalliin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste