Tampereen Ammattikorkeakoulun Pelistudion tulevaisuus
Lähteenmäki, Petteri (2014)
Lähteenmäki, Petteri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217915
Tiivistelmä
Opinnäytteeni tavoitteena oli luoda Tampereen Ammattikorkeakoulun uuden pelilaboratorion, eli Pelistudion, tulevaisuuden suunnittelu peli-sv:n opettajien ja opiskelijoiden toiveiden mukaan. Pelilaboratorion siirryttyä vuoden 2014 helmikuussa neljännen kerroksen neuvottelutilasta kolmannen kerroksen suurempaan luokkaan, saatiin enemmän tilaa tietokoneille, pelikoneille ja neuvotteluun. Pelistudion on tarkoitus avata ovensa vuoden 2014 syyslukukauden alkaessa.
Opinnäytteeni oli mielipidetutkimuksen lisäksi tilasuunnittelua. Oli pohdittava tarkkaan, mitkä opettajien ja opiskelijoiden toiveista voitiin toteuttaa, sekä se, mitä pitää toteuttaa. Huomioitavana oli Pelistudion kyky toteuttaa sen tarkoitus peli-sv:n opiskelijoiden työpisteenä, sekä taata paikan mukavuus niin ergonomisesti kuin sisustukseltaan.
Tilojen laatu oli vaihtelevaa. Pelikoneita oli tarpeeksi, mutta tietokoneita olisi voinut olla enemmän, ja tarpeetonta roskaa oli siellä täällä. Tietokoneissa ei myöskään ollut kaikkia tarvittavia ohjelmia, jättäen niiden käyttökyvyn kyseenalaiseksi. Motion Capture -tila, jossa oli tarkoitus tehdä liikkeitä peleihin, oli vasta alkutekijöissä
Pelistudion mielipidetutkimukset järjestettiin aluksi vain opettajille ja opiskelijoille, mutta myöhemmin lisättiin mukaan pari muiden koulujen pelilaboratoriota. Peli-sv:n opiskelijoille lähetettiin mielipidekysymys Pelistudiosta. Seitsemän opiskelijaa vastasi kysymykseen, mutta he olivat kaikki käyneet Pelistudiossa aikaisemmin. Opettajien kanssa järjestettiin haastattelu, josta saatiin yksityiskohtaisemmin tietoa Pelistudion kehityksestä ja jo suunnitellusta tulevaisuudesta. Muiden pelilaboratorioiden ylläpitäjille lähetettiin kysely tiloista, työvälineistöstä ja toiminnasta.
Tuloksista ja havainnoinneista tultiin siihen tulokseen, että vaikka Pelistudiossa oli jo paljon työvälineistöä, niin lisää sekä tarvittiin että toivottiin. Tietokoneita ja huonekaluja hankittaisiin lisää, roskat siivottaisiin pois ja luokka asennettaisiin WPK-verkkoon, jotta ohjelmia voitaisiin asentaa enemmän.
Opinnäytteeni oli mielipidetutkimuksen lisäksi tilasuunnittelua. Oli pohdittava tarkkaan, mitkä opettajien ja opiskelijoiden toiveista voitiin toteuttaa, sekä se, mitä pitää toteuttaa. Huomioitavana oli Pelistudion kyky toteuttaa sen tarkoitus peli-sv:n opiskelijoiden työpisteenä, sekä taata paikan mukavuus niin ergonomisesti kuin sisustukseltaan.
Tilojen laatu oli vaihtelevaa. Pelikoneita oli tarpeeksi, mutta tietokoneita olisi voinut olla enemmän, ja tarpeetonta roskaa oli siellä täällä. Tietokoneissa ei myöskään ollut kaikkia tarvittavia ohjelmia, jättäen niiden käyttökyvyn kyseenalaiseksi. Motion Capture -tila, jossa oli tarkoitus tehdä liikkeitä peleihin, oli vasta alkutekijöissä
Pelistudion mielipidetutkimukset järjestettiin aluksi vain opettajille ja opiskelijoille, mutta myöhemmin lisättiin mukaan pari muiden koulujen pelilaboratoriota. Peli-sv:n opiskelijoille lähetettiin mielipidekysymys Pelistudiosta. Seitsemän opiskelijaa vastasi kysymykseen, mutta he olivat kaikki käyneet Pelistudiossa aikaisemmin. Opettajien kanssa järjestettiin haastattelu, josta saatiin yksityiskohtaisemmin tietoa Pelistudion kehityksestä ja jo suunnitellusta tulevaisuudesta. Muiden pelilaboratorioiden ylläpitäjille lähetettiin kysely tiloista, työvälineistöstä ja toiminnasta.
Tuloksista ja havainnoinneista tultiin siihen tulokseen, että vaikka Pelistudiossa oli jo paljon työvälineistöä, niin lisää sekä tarvittiin että toivottiin. Tietokoneita ja huonekaluja hankittaisiin lisää, roskat siivottaisiin pois ja luokka asennettaisiin WPK-verkkoon, jotta ohjelmia voitaisiin asentaa enemmän.