Sosionomi päiväkodin johtajana
Kapanen, Santra (2014)
Kapanen, Santra
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017536
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017536
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosionomitaustaisten päiväkodin johtajien näkemyksiä johtajuudesta sekä kuinka he toteuttavat työssään johtajan eri tehtäviä. Tutkimuksessa peilattiin myös johtajien näkemyksiä sosionomikoulutukseen ja sen kompetensseihin sekä kuinka sosionomi kykenee johtajan työhön ja sen haasteisiin. Lisäksi tutkimus selvitti johtajien ajatuksia tulevaisuuden haasteista omassa työssään.
Tutkimus oli kvalitatiivinen, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teema-haastattelua. Tutkimukseen osallistui kuusi Jyväskylän kaupungin alueella toimivaa päiväkodin johtajaa, joilla on sosiaalikasvattajan, sosionomi (AMK) tai sosionomi (YAMK) –tutkinto. Haastattelut toteutettiin kesä-heinäkuussa 2014. Aineiston analyysitapana käytettiin teemoittelua.
Tutkimustuloksissa nousi esille että tutkimukseen osallistuneet johtajat olivat varsin yhtä mieltä päiväkodin johtajan työtehtävistä ja osa-alueista, joita heidän mukaansa olivat henkilöstö-, pedagoginen sekä talouden johtaminen. Eniten voimavaroja vei talouden ja henkilöstön johtaminen sekä tekniset järjestelmät. Lisää resursseja johtajat toivoivat pedagogiseen johtamiseen. Johtajien mie-lestä päiväkodin johtajan tärkeimpiä ominaisuuksia olivat hyvät ihmissuhdetaidot ja ihmistuntemus. Johtamistyyleistä korostui demokraattinen johtamistyyli sekä jaetun johtajuuden arvostaminen. Sosionomikoulutuksen johtajat kokivat hyvänä ja luovan erinomaisen pohjan mutta lisäkoulutus sekä työelämän kokemukset ovat auttaneet heitä johtamistyössä. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon käyneet kokivat saaneensa tästä koulutuksesta parhaat valmiudet johtajan työhön.
Tutkimus oli kvalitatiivinen, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teema-haastattelua. Tutkimukseen osallistui kuusi Jyväskylän kaupungin alueella toimivaa päiväkodin johtajaa, joilla on sosiaalikasvattajan, sosionomi (AMK) tai sosionomi (YAMK) –tutkinto. Haastattelut toteutettiin kesä-heinäkuussa 2014. Aineiston analyysitapana käytettiin teemoittelua.
Tutkimustuloksissa nousi esille että tutkimukseen osallistuneet johtajat olivat varsin yhtä mieltä päiväkodin johtajan työtehtävistä ja osa-alueista, joita heidän mukaansa olivat henkilöstö-, pedagoginen sekä talouden johtaminen. Eniten voimavaroja vei talouden ja henkilöstön johtaminen sekä tekniset järjestelmät. Lisää resursseja johtajat toivoivat pedagogiseen johtamiseen. Johtajien mie-lestä päiväkodin johtajan tärkeimpiä ominaisuuksia olivat hyvät ihmissuhdetaidot ja ihmistuntemus. Johtamistyyleistä korostui demokraattinen johtamistyyli sekä jaetun johtajuuden arvostaminen. Sosionomikoulutuksen johtajat kokivat hyvänä ja luovan erinomaisen pohjan mutta lisäkoulutus sekä työelämän kokemukset ovat auttaneet heitä johtamistyössä. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon käyneet kokivat saaneensa tästä koulutuksesta parhaat valmiudet johtajan työhön.