Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Porin kaupungin nuorten työpajan starttivalmennus ja sen kehittäminen

Mylläri, Tonja (2014)

Avaa tiedosto
TonjaMyllari.pdf (1.045Mt)
Lataukset: 


Mylläri, Tonja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817405
Tiivistelmä
Tässä työelämälähtöisessä kehittämistehtävässä analysoitiin Porin kaupungin nuorten työpajan starttivalmennus -menetelmän ongelmakohtia sekä tuotettiin yhdessä starttivalmentajien kanssa ratkaisuehdotuksia starttivalmennuksen kehittämiselle. Kehittämistehtävän yhtenä tavoitteena oli se, että kehittämistyön jälkeen starttivalmennukselle on tuotettu selkeä toimintamalli.

Kehittämistehtävä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin toimintatutkimuksen periaatteita noudattaen ja tutkimusaineisto kerättiin tulevaisuusverstastyöskentelyn pohjalta. Toimintatutkimus on osallistujien tietoisuuden ja tiedostamattomuuden syklinen prosessi, joka koostuu suunnittelusta, käytäntöön viemisestä, käytännön arvioinnista ja edelleen suunnittelusta sekä näiden kaikkien vuorottelusta. Toimintatutkimuksessa sovellettiin sekä Fettermanin että Adamsin valtaistavan ja osallistavan arvioinnin piirteitä. Fettermanin osallistava arviointi koostuu kolmesta vaiheesta: tavoitteen määrittelystä, nykytilan todennuksesta ja tulevaisuuden suunnittelusta, ja tässä prosessissa osallisilla on päätösvalta arvioinnin vaiheista. Adamsin valtaistava arviointi on avointa ja sillä pyritään vahvistamaan heikompiosaisten ihmisten äänen esiin saattamista. Ryhmään osallistuvat suunnittelevat ja toteuttavat arvioinnin, jotta tavoite saavuttaisi vaikuttavuuden suhteessa asioihin tai olosuhteisiin.

Kehittämistehtävässä tuli esiin starttivalmentajien roolin selkiytymättömyys starttivalmennustiimin jäsenenä. Starttivalmentajat työskentelevät työpajan haastavimpien asiakkaiden kanssa, mutta valmennuskeinot heillä ovat rajalliset. Oppisopimusopiskelijoiden käyttö starttivalmentajina on myös haasteellista puutteellisen ammattitaidon vuoksi. Starttivalmennusta tulee edelleen kehittää, jotta asiakkaille turvataan laadukas välityömarkkinapalvelu.

Tämän kehittämistehtävän tavoitteena oli mallintaa starttivalmennustoiminta, joka perustuu vallitseviin käytäntöihin, mutta samalla pyrkii niiden muutokseen yhteistyössä kaikkien Porin nuorten työpajan starttivalmennuksessa toimivien työntekijöiden kesken. Starttivalmennuksen kehittäminen yleisesti koettiin yleisesti hyväksi ja sitä tullaan jatkossakin kehittämään Porin nuorten työpajalla. 
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste