Storytelling elämyspalvelun tuotteistamisessa : Case Priki Gerda Gefle
Kauppinen, Emmi (2014)
Kauppinen, Emmi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217809
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten raakapurjealus Gerda Geflen varustamo Fregatti Oy voisi kasvattaa aluksensa käyttöastetta ja tehdä asiakaskokemuksesta entistä paremman ja vaikuttavamman elämyksen.
Tutkimusongelmana on selvittää miten storytellingiä ja tarinoita voitaisiin hyödyntää
elämyspalvelun, eli tässä tapauksessa asiakaspurjehduksen tuotteistamisessa. Teoria koostuu elämysteollisuuden ja palvelumuotoilun eri osa-alueista ja selvittää mitkä tekijät ylipäätänsä ovat tärkeitä ja oleellisia elämyspalvelun tuotteistamisessa, sekä miten eri
palveluita voitaisiin erilaistaa.
Tutkimus on tehty käyttäen hyväksi vertailututkimusta eli benchmarking-menetelmää.
Vertaillut kohteet ovat sellaisia, jotka omalla esimerkillään ovat osoittaneet hyödyntä-
neensä storytellingiä eli tarinallistamista onnistuneesti. Tulokset on vedetty yhteen havainnointilomakkeeseen,
joka löytyy liitteestä, sekä eritelty kappaleessa 5: Aineiston
analyysi.
Sitten on selvitetty millaisia tarinoita kätkeytyy kohdealuksen historiaan, sekä lyhyesti
esitelty myös muita merenkäyntiin liittyviä uskomuksia, joiden jakamisella voisi olla
lisäarvoa asiakkaalle.
Produkti on näin ollen perehdytys kohdealus Gerda Geflen historiaan sekä sen uudelle,
että jo olemassa olevalle henkilökunnalle. Teorian ja tutkimuksen perusteella näiden
vanhojen merimiestarinoiden jakaminen voi tuoda asiakkaalle paljonkin lisäarvoa, mutta
se jää nähtäväksi ja koettavaksi vasta kun näin käytännössä tapahtuu eli aikaisintaan
seuraavan purjehduskauden aikana.
Tutkimusongelmana on selvittää miten storytellingiä ja tarinoita voitaisiin hyödyntää
elämyspalvelun, eli tässä tapauksessa asiakaspurjehduksen tuotteistamisessa. Teoria koostuu elämysteollisuuden ja palvelumuotoilun eri osa-alueista ja selvittää mitkä tekijät ylipäätänsä ovat tärkeitä ja oleellisia elämyspalvelun tuotteistamisessa, sekä miten eri
palveluita voitaisiin erilaistaa.
Tutkimus on tehty käyttäen hyväksi vertailututkimusta eli benchmarking-menetelmää.
Vertaillut kohteet ovat sellaisia, jotka omalla esimerkillään ovat osoittaneet hyödyntä-
neensä storytellingiä eli tarinallistamista onnistuneesti. Tulokset on vedetty yhteen havainnointilomakkeeseen,
joka löytyy liitteestä, sekä eritelty kappaleessa 5: Aineiston
analyysi.
Sitten on selvitetty millaisia tarinoita kätkeytyy kohdealuksen historiaan, sekä lyhyesti
esitelty myös muita merenkäyntiin liittyviä uskomuksia, joiden jakamisella voisi olla
lisäarvoa asiakkaalle.
Produkti on näin ollen perehdytys kohdealus Gerda Geflen historiaan sekä sen uudelle,
että jo olemassa olevalle henkilökunnalle. Teorian ja tutkimuksen perusteella näiden
vanhojen merimiestarinoiden jakaminen voi tuoda asiakkaalle paljonkin lisäarvoa, mutta
se jää nähtäväksi ja koettavaksi vasta kun näin käytännössä tapahtuu eli aikaisintaan
seuraavan purjehduskauden aikana.