Lähihoitaja opiskelijoiden työssäoppiminen sujuvaksi
Hagback, Tarja (2014)
Hagback, Tarja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120218026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120218026
Tiivistelmä
Työssäoppiminen on opetussuunnitelman mukaista tavoitteellista, ohjattua ja arvioitua opiskelua työpaikoilla. Ammatilliset perustutkinnot kestävät pääsään-töisesti kolme vuotta ja yksi tärkeä osuus opiskelua on työssäoppimisjaksot. Nämä työssäoppimisjaksot suoritetaan työpaikoilla ja työpaikoilla jaksoja suorit-tavat eri koulutuksen vaiheessa olevat opiskelijat. Kaiken kaikkiaan kolmen vuoden opinnoissa on noin puoli vuotta työpaikalla tehtävää työssäoppimista.
Oppimistaidot kehittyvät vähitellen opiskelun ja työssäoppimisen edetessä, kun opiskelija on halukas oppimaan ammatillista tietotaitoa valitsemaltaan alalta. Opiskelu vaatii itseohjautuvuutta, omien kokemusten, ammatillisen vuoropuhelun ja työelämässä kohdattujen tilanteiden kautta opittavaa joustavaa toimintaa tulevana ammattilaisena. Jotta työssäoppimisjaksot sujuisivat parhaalla mahdollisella tavalla edellyttää se eri yhteisöjen, verkostojen ja sidosryhmien kumppanuusosaamista. Oppilaitoksen ja työelämän edustajien hyvä yhteistyö on kumppanuusosaamista parhaimmillaan.
Tämän hankkeen tarkoituksena oli kartoittaa työyhteisöjen näkökulmasta, liittyykö lähihoitajaopiskelijoiden työssäoppimisjaksoihin haastavia tai kehitettäviä asioita. Tarkoitus oli myös antaa oppilaitoksille palautetta työssäoppimisjaksojen sujuvuudesta ja tietoa käytännöistä vanhuspalveluissa sekä kehittää yhteistyömuotoja oppilaitosten ja työelämän välillä.
Oppimistaidot kehittyvät vähitellen opiskelun ja työssäoppimisen edetessä, kun opiskelija on halukas oppimaan ammatillista tietotaitoa valitsemaltaan alalta. Opiskelu vaatii itseohjautuvuutta, omien kokemusten, ammatillisen vuoropuhelun ja työelämässä kohdattujen tilanteiden kautta opittavaa joustavaa toimintaa tulevana ammattilaisena. Jotta työssäoppimisjaksot sujuisivat parhaalla mahdollisella tavalla edellyttää se eri yhteisöjen, verkostojen ja sidosryhmien kumppanuusosaamista. Oppilaitoksen ja työelämän edustajien hyvä yhteistyö on kumppanuusosaamista parhaimmillaan.
Tämän hankkeen tarkoituksena oli kartoittaa työyhteisöjen näkökulmasta, liittyykö lähihoitajaopiskelijoiden työssäoppimisjaksoihin haastavia tai kehitettäviä asioita. Tarkoitus oli myös antaa oppilaitoksille palautetta työssäoppimisjaksojen sujuvuudesta ja tietoa käytännöistä vanhuspalveluissa sekä kehittää yhteistyömuotoja oppilaitosten ja työelämän välillä.