Tutkimus mainontaväylistä ja asiakkaiden valintakriteereistä : Suvimarjan kennel
Pietiläinen, Emmi (2014)
Pietiläinen, Emmi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120218047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120218047
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä yrityksen mainontakeinot saavuttivat asiakkaat, sekä selvittää asiakkaiden taustoja. Tarkoituksena oli myös selvittää asiakkaiden valintakriteerit eläinhoitolaa valittaessa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Suvimarjan kennel, jonka omistaa Marja Vaanola. Vastaavaa tutkimusta ei ole aiemmin eläinhoitolalle tehty, joten tutkimus oli hyödyllinen. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa Suvimarjan kennelille tietoa, jota se voi hyödyntää tulevaisuudessa mainontaan liittyen.
Aineistonkeruumenetelmänä olivat kyselylomake sekä Marja Vaanolan kanssa sähköpostitse sekä paikan päällä käydyt keskustelut. Kyselylomake oli puolistrukturoitu. Kyselylomake sisälsi taustatietokysymysten jälkeen pääasiassa monivalintakysymyksiä, joissa oli annettujen vastausvaihtoehtojen lisäksi “muu, mikä?” –kohta. Kyselyyn oli mahdollista vastata kuukauden ajan heinä-elokuussa.
Tutkimuksen perusteella valtaosa Suvimarjan kennelin asiakkaista ovat keski-ikäisiä naisia, jotka asuvat Turussa. He tuovat eläinhoitolaan yleensä koiran, ja syy miksi he tarvitsevat majoituspalvelua lemmikilleen on lomamatka. Suvimarjan kennelin mainontakeinoista hakukoneiden kautta yrityksen omat kotisivut ovat asiakkaan ensimmäinen kontakti yritykseen. Valintakriteereistä tärkeimmäksi nousevat henkilökunta, sijainti ja lemmikin mahdollisuus ulkoiluun.
Aineistonkeruumenetelmänä olivat kyselylomake sekä Marja Vaanolan kanssa sähköpostitse sekä paikan päällä käydyt keskustelut. Kyselylomake oli puolistrukturoitu. Kyselylomake sisälsi taustatietokysymysten jälkeen pääasiassa monivalintakysymyksiä, joissa oli annettujen vastausvaihtoehtojen lisäksi “muu, mikä?” –kohta. Kyselyyn oli mahdollista vastata kuukauden ajan heinä-elokuussa.
Tutkimuksen perusteella valtaosa Suvimarjan kennelin asiakkaista ovat keski-ikäisiä naisia, jotka asuvat Turussa. He tuovat eläinhoitolaan yleensä koiran, ja syy miksi he tarvitsevat majoituspalvelua lemmikilleen on lomamatka. Suvimarjan kennelin mainontakeinoista hakukoneiden kautta yrityksen omat kotisivut ovat asiakkaan ensimmäinen kontakti yritykseen. Valintakriteereistä tärkeimmäksi nousevat henkilökunta, sijainti ja lemmikin mahdollisuus ulkoiluun.