Finnsementti Oy:n merikuljetusten polttoainetalous
Elmnäinen, Tomi (2014)
Elmnäinen, Tomi
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117610
Tiivistelmä
Merikuljetusten suurin kustannuserä on polttoaine. Merikuljetuksissa käytetään pääsääntöisesti fossiilisia polttoaineita, joiden riittävyys ei ole ikuinen. Uusia energiatehokkaampia tekniikoita ja polttoaineita on kehitteillä, mutta niiden hyödyntäminen jo olemassa olevilla aluksilla ei useinkaan ole mahdollista joko teknisistä tai taloudellisista syistä.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Finnsementti Oy:lle. Työn tavoitteena on ollut kartoittaa tapoja vähentää merikuljetuksissa käytetyn polttoaineen määrää ja samalla vähentää polttoaineen palamisesta aiheutuvia ympäristövaikutuksia jo olemassa olevalla/tilatulla aluskannalla.
Työn tuloksista voidaan nähdä, että on useita tapoja vähentää merikuljetuksissa kuluvan polttoaineen määrää. Yhdistämällä useampia erilaisia tapoja säästöt saattavat muodostua huomattaviksi. Tämän työn tulokset pätevät pääsääntöisesti myös useilla muilla aluksilla.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Finnsementti Oy:lle. Työn tavoitteena on ollut kartoittaa tapoja vähentää merikuljetuksissa käytetyn polttoaineen määrää ja samalla vähentää polttoaineen palamisesta aiheutuvia ympäristövaikutuksia jo olemassa olevalla/tilatulla aluskannalla.
Työn tuloksista voidaan nähdä, että on useita tapoja vähentää merikuljetuksissa kuluvan polttoaineen määrää. Yhdistämällä useampia erilaisia tapoja säästöt saattavat muodostua huomattaviksi. Tämän työn tulokset pätevät pääsääntöisesti myös useilla muilla aluksilla.