Liikuntakeskus Ateena Kaleva Oy:n uusi palvelupaketti
Salmi, Petri (2014)
Salmi, Petri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318123
Tiivistelmä
Liikuntakeskus Ateena Kalevalla on halu laajentaa liiketoimintaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä myytävä palvelupaketti ja mahdollisesti jopa pilottihanke uudesta yrityksille suunnatusta liikuntapalvelusta, jonka työnimenä oli Henkilöstön Personal Trainer -palvelu. Aikaisemmissa selvityksissä on tullut esille, että henkilöstön sairauspoissaoloista muodostuu yrityksille merkittäviä kustannuksia. Niitä on mahdollista pienentää parantamalla henkilökunnan kuntoa liikunnan sekä erilaisen neuvonnan avulla. Henkilöstöliikunnan uskotaan tulevaisuudessa olevan kasvava sektori ja samalla liiketoiminnallinen mahdollisuus liikunta-alan yrityksille.
Opinnäytetyössä tutustuttiin työhyvinvointia ylläpitävästä liikunnasta ja henkilöstöliikunnasta aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin sekä toimeksiantajan kilpailijoiden yritys-liikuntatarjontaan. Palvelun, palvelupakettien ja palveluliiketoiminnan käsitteisiin tutustumisen jälkeen tehtiin alustava versio tarjottavista palvelupaketeista. Kaikki alustavat kolme pakettia sisältävät aloitustason mittauksen, henkilökohtaiset kunto-ohjelmat ja nettivalmennuksen sekä luentoja osallistujille. Sisällössä paketeissa on eroavaisuuksia henkilökohtaisen ohjauksen ja ryhmäohjauksen määrässä. Tämän jälkeen paketteja testattiin teemahaastattelujen avulla mahdollisilla asiakkailla. Saatujen tulosten pohjalta laadittiin toimenpide-ehdotuksia Liikuntakeskus Ateena Kalevalle.
Keskeisenä tuloksena tuli esille, että yritykset tukevat henkilöstönsä liikuntaa melko merkittävästi. Pääasiassa tuetaan erilaisia liikuntapäiviä tai henkilöstön itse järjestämiä kilpailuja. Toiseksi suosituinta on tarjota henkilöstön käyttöön liikuntaseteleitä ja myös muu harrastuksen tukeminen yksilöllisesti on suosittua. Yritykset tekevät vähäisissä määrin liikuntaan liittyvää yhteistyötä työterveyshuollon kanssa. Myöskään kuntotestauksia ei järjestetä yleisesti, vaikka niiden perusteella olisi mahdollista laatia täsmällisempiä liikuntaohjelmia henkilöstölle. Työterveyshuollon kanssa verkottumisessa ja pidempikestoisen alkutestaukseen perustuvassa palvelumallissa onkin nähtävissä liiketoimintamahdollisuuksia.
Työhyvinvointia ylläpitävän palvelupaketin myynti yrityksille on toimeksiantajalle mahdollisuus kasvattaa liikevaihtoa. Se kuitenkin vaatii yritykseltä kykyä verkottua entistä paremmin erilaisten palvelun tuottajien, kuten esimerkiksi liikunnanohjaajien ja työterveysalan toimijoiden kanssa. Myös palvelumyynnin ja markkinoinnin prosessien kehittäminen on keskeinen onnistumisen edellytys.
Opinnäytetyössä tutustuttiin työhyvinvointia ylläpitävästä liikunnasta ja henkilöstöliikunnasta aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin sekä toimeksiantajan kilpailijoiden yritys-liikuntatarjontaan. Palvelun, palvelupakettien ja palveluliiketoiminnan käsitteisiin tutustumisen jälkeen tehtiin alustava versio tarjottavista palvelupaketeista. Kaikki alustavat kolme pakettia sisältävät aloitustason mittauksen, henkilökohtaiset kunto-ohjelmat ja nettivalmennuksen sekä luentoja osallistujille. Sisällössä paketeissa on eroavaisuuksia henkilökohtaisen ohjauksen ja ryhmäohjauksen määrässä. Tämän jälkeen paketteja testattiin teemahaastattelujen avulla mahdollisilla asiakkailla. Saatujen tulosten pohjalta laadittiin toimenpide-ehdotuksia Liikuntakeskus Ateena Kalevalle.
Keskeisenä tuloksena tuli esille, että yritykset tukevat henkilöstönsä liikuntaa melko merkittävästi. Pääasiassa tuetaan erilaisia liikuntapäiviä tai henkilöstön itse järjestämiä kilpailuja. Toiseksi suosituinta on tarjota henkilöstön käyttöön liikuntaseteleitä ja myös muu harrastuksen tukeminen yksilöllisesti on suosittua. Yritykset tekevät vähäisissä määrin liikuntaan liittyvää yhteistyötä työterveyshuollon kanssa. Myöskään kuntotestauksia ei järjestetä yleisesti, vaikka niiden perusteella olisi mahdollista laatia täsmällisempiä liikuntaohjelmia henkilöstölle. Työterveyshuollon kanssa verkottumisessa ja pidempikestoisen alkutestaukseen perustuvassa palvelumallissa onkin nähtävissä liiketoimintamahdollisuuksia.
Työhyvinvointia ylläpitävän palvelupaketin myynti yrityksille on toimeksiantajalle mahdollisuus kasvattaa liikevaihtoa. Se kuitenkin vaatii yritykseltä kykyä verkottua entistä paremmin erilaisten palvelun tuottajien, kuten esimerkiksi liikunnanohjaajien ja työterveysalan toimijoiden kanssa. Myös palvelumyynnin ja markkinoinnin prosessien kehittäminen on keskeinen onnistumisen edellytys.