"Kaikki semmonen on luovaa, missä lapsi voi toteuttaa itseään" : Luova toiminta päiväkoti Kissankellossa
Ulvila, Heidi; Kammi-Rahnasto, Sanna (2014)
Ulvila, Heidi
Kammi-Rahnasto, Sanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217860
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia luovaa toimintaa työntekijöiden näkökulmasta Lapuan päiväkoti Kissankellossa. Kissankello on yksi Lapuan kaupungin kuudesta päiväkodista. Kasvatushenkilöstöön kuuluu päiväkodin johtaja, lastentarhanopettajat, lastenhoitajat ja -ohjaajat sekä tarvittaessa ryhmäavustajat, henkilökohtaiset avustajat ja resurssierityislastentarhanopettaja. Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee varhaiskasvatuksen historiaa luovan toiminnan näkökulmasta, erilaisia lasten kanssa käytettäviä luovan toiminnan menetelmiä, lainsäädännön ja varhaiskasvatussuunnitelman esittelyä sekä luovan toiminnan näkyvyyttä eri koulutusaloissa ja -yksiköissä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä luovan toiminnan menetelmiä Kissankellossa käytetään. Lisäksi tavoitteena oli tutkia onko työntekijöiden koulutustaustojen mukaan huomattavissa eroja heidän käyttämissä luovan toiminnan menetelmissä lasten kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös selvittää työntekijöiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia luovista työmenetelmistä. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa käytettiin teemahaastattelun ja strukturoidun haastattelun välimuotoa.
Tutkimustulosten mukaan työntekijät kokivat käyttävänsä luovaa toimintaa paljon työssään. Kissankellossa käytetään hyvin tavallisia luovan toiminnan menetelmiä lasten kanssa, kuten musiikkia, kädentaitoja sekä liikuntaa ja leikkiä. Myös ulkoilu lasten kanssa koettiin olevan yksi luovan toiminnan muoto. Työntekijöiden koulu-tustaustojen perusteella ei ollut havaittavissa eroja luovan toiminnan käyttämises-sä. Kokemukset luovista työmenetelmistä olivat suurimmaksi osin positiivisia, mutta päivän rutiinit sekä käytännön järjestelyt koettiin tuovan haasteita luovan toiminnan toteuttamiseen. Luovan toiminnan näkökulmasta työn kehittäminen nähtiin lisäkoulutuksien saamisella sekä päiväkodin arjen rutiinien muuttamisella luovan toiminnan kannalta suotuisammaksi.
Tutkimustulosten mukaan työntekijät kokivat käyttävänsä luovaa toimintaa paljon työssään. Kissankellossa käytetään hyvin tavallisia luovan toiminnan menetelmiä lasten kanssa, kuten musiikkia, kädentaitoja sekä liikuntaa ja leikkiä. Myös ulkoilu lasten kanssa koettiin olevan yksi luovan toiminnan muoto. Työntekijöiden koulu-tustaustojen perusteella ei ollut havaittavissa eroja luovan toiminnan käyttämises-sä. Kokemukset luovista työmenetelmistä olivat suurimmaksi osin positiivisia, mutta päivän rutiinit sekä käytännön järjestelyt koettiin tuovan haasteita luovan toiminnan toteuttamiseen. Luovan toiminnan näkökulmasta työn kehittäminen nähtiin lisäkoulutuksien saamisella sekä päiväkodin arjen rutiinien muuttamisella luovan toiminnan kannalta suotuisammaksi.