Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tietotekniikan hyödyntäminen esikouluopetuksessa : Toimintatutkimus Hallilan päiväkodissa

Piiparinen, Hannu-Pekka (2014)

Avaa tiedosto
Piiparinen_Hannu-Pekka.pdf (916.4Kt)
Lataukset: 


Piiparinen, Hannu-Pekka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318156
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään tietotekniikan hyödyntämistapoihin esiopetuksessa. Tarkoituksena oli samalla tukea lasten sosiaalisuutta tietotekniikan avulla. Yhteistyötahona toimi Seinäjoella sijaitseva Hallilan päiväkoti. Tutkimustapana käytin toimintatutkimusta, jossa teoria ja käytäntö yhdistyivät. Toimintatutkimuksen kokeileva luonne sopi hyvin työn luonteeseen.

Työn teoriaosuus käsittelee tietotekniikan hyödyntämistapoja esikoululaisten kehitystaso huomioiden. Asiassa olen huomioinut myös sosiaalisuuden tukemisen sekä esikoulun omat linjaukset ja resurssit. Käytännön toteutusvaihetta varten käytössä oli päiväkodin kaksi pöytätietokonetta ja lainaan saamani iPad -tablet-tietokone. Päädyin valitsemaan Ekapeli Eskari -tietokonepelin, digikamerasuunnistuksen sekä piirto- ja värityssovelluksia toimintamalleiksi. Näissä harjoituksissa lapset voivat tehdä ryhmätyötä sekä oppia esikoululaisten tarvitsemia taitoja samaan aikaan.

Kävin kaksi kertaa päiväkodilla suorittamassa käytännön kokeiluja, aikaa oli noin tunti kertaa kohti. Lapsia oli mukana kahdeksan molemmilla kerroilla. Päiväkodilta osallistui yksi esikoulun opettaja, jonka kanssa vedin yhdessä harjoitukset. Lapset olivat innostuneita ja tekivät harjoitukset pienryhmissä.

Laadin lopuksi tutkimukseen osallistuneelle esikoulun opettajalle kyselyn tutkimuksen onnistumisesta. Vastausten perusteella käytetyistä toimintamalleista ainakin Ekapeli Eskari sekä digikamerasuunnistus innosti opettajaa käyttämään niitä vastaisuudessakin. Toisaalta aika- ja laitteistoresurssit rajoittavat päiväkotia siirtymästä vahvemmin tietotekniikan käyttöön. Tietotekniikka tarjoaa oikein hyödynnettynä tukea lasten sosiaalisuuteen, opettaa heille tietoteknisten laitteiden käyttöä sekä avustaa esikoulun opetussuunnitelmaan kuuluvien asioiden oppimisessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste