Katuruokatapahtumat matkailun elävöittäjinä Helsingissä
Kujanpää, Kati; Perovirta, Sarita (2014)
Kujanpää, Kati
Perovirta, Sarita
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318322
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on Helsingin kaupungin ruokakulttuuristrategialle toimeksiantona tehty työ, jonka tavoitteena on kartoittaa katuruoan ja katuruokatapahtumien nykytila. Työssä tutkitaan myös, miten katuruoka ja katuruokatapahtumat linkittyvät matkailun edistämiseen Helsingissä. Katuruokatapahtumia ei ole Suomessa tutkittu ruokamatkai- lun näkökulmasta aiemmissa tutkimustöissä. Opinnäytetyö on osa HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun RUOKA&MATKAILU -hanketta.
Maailmanlaajuisesti lähes kaikkialla läsnä olevaa katuruokaa on myyty tuhansia vuosia. Helsingin ruokakulttuurin yksi tärkeimmistä valteista on erilaiset ruokatapahtumat. Ka- turuokakulttuurin kehittäminen ja edistäminen mahdollistaa koko ravintola-alan uudis- tamisen ja raikkaana pitämisen.
Tietoperusta avaa matkailuun, ruokamatkailuun ja katuruokaan liittyviä käsitteitä, käsit- telee tärkeimpien aiheeseen linkittyviä strategioiden sisältöjä ja kuvailee katuruokata- pahtumia Helsingissä. Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin triangulaatiota eli tutki- musaineisto kerättiin kahden eri tutkimuksen avulla. Tutkimushaastattelu tehtiin tee- mahaastatteluna viidelle asiantuntijalle ja lomakekyselytutkimus matkailijoille Ravinto- lapäivänä 17.8.2014. Tutkimukset toteutettiin elo-lokakuussa 2014. Työssä on käytetty sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että Helsingin katuruoka ja katuruokatapahtumat ovat uu- denlaisessa nosteessa, mutta matkailijoiden tavoitettavuudessa sekä katuruokatapahtu- mien esille nostamisessa ja tapahtumien erilaistamisessa on vielä haasteita. Ravintoloit- sija ei välttämättä näe selvää yhteyttä oman liiketoimintansa ja matkailualan välillä, ku- ten majoituspalveluja tarjoava yrittäjä ei välttämättä näe tarvetta tarjota upeita ruoka- tai juomakokemuksia asiakkaillensa, jotta hän saisi luotua uudenlaista vetovoimaa. Yrittäji- en tulisi hahmottaa kuinka he sopisivat ja tulisivat hyötymään lähemmästä yhteistyöstä matkailun sektoreiden kanssa. Yhteistyö vaatii tavoitteiden, hyötyjen, haasteiden sekä mahdollisuuksien realistista analysointia ja arviointia kaikkien klusterin osien välillä.
Maailmanlaajuisesti lähes kaikkialla läsnä olevaa katuruokaa on myyty tuhansia vuosia. Helsingin ruokakulttuurin yksi tärkeimmistä valteista on erilaiset ruokatapahtumat. Ka- turuokakulttuurin kehittäminen ja edistäminen mahdollistaa koko ravintola-alan uudis- tamisen ja raikkaana pitämisen.
Tietoperusta avaa matkailuun, ruokamatkailuun ja katuruokaan liittyviä käsitteitä, käsit- telee tärkeimpien aiheeseen linkittyviä strategioiden sisältöjä ja kuvailee katuruokata- pahtumia Helsingissä. Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin triangulaatiota eli tutki- musaineisto kerättiin kahden eri tutkimuksen avulla. Tutkimushaastattelu tehtiin tee- mahaastatteluna viidelle asiantuntijalle ja lomakekyselytutkimus matkailijoille Ravinto- lapäivänä 17.8.2014. Tutkimukset toteutettiin elo-lokakuussa 2014. Työssä on käytetty sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että Helsingin katuruoka ja katuruokatapahtumat ovat uu- denlaisessa nosteessa, mutta matkailijoiden tavoitettavuudessa sekä katuruokatapahtu- mien esille nostamisessa ja tapahtumien erilaistamisessa on vielä haasteita. Ravintoloit- sija ei välttämättä näe selvää yhteyttä oman liiketoimintansa ja matkailualan välillä, ku- ten majoituspalveluja tarjoava yrittäjä ei välttämättä näe tarvetta tarjota upeita ruoka- tai juomakokemuksia asiakkaillensa, jotta hän saisi luotua uudenlaista vetovoimaa. Yrittäji- en tulisi hahmottaa kuinka he sopisivat ja tulisivat hyötymään lähemmästä yhteistyöstä matkailun sektoreiden kanssa. Yhteistyö vaatii tavoitteiden, hyötyjen, haasteiden sekä mahdollisuuksien realistista analysointia ja arviointia kaikkien klusterin osien välillä.