Alle kouluikäisen lapsen sääriluun murtuman jälkeinen kuntoutus : kirjallinen opas lapsiperheille
Toivonen, Laura (2024)
Toivonen, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403154501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403154501
Tiivistelmä
Murtumat ovat yleisiä kasvuikäisillä lapsilla. Lasten murtumat tapahtuvat usein kaatumisen tai putoamisen seurauksena. Pieniä vammoja syntyy myös raajaan kohdistuvan iskun, väännön tai raajan väliin jäämisen yhteydessä. Vuonna 2005 kaikista 0–15-vuotiaiden lasten murtumista sääriluun murtumia oli 4,8 %. Sääriluun murtuma syntyy usein trampoliini- tai liikenneonnettomuuksissa, kaltoinkohtelun seurauksena tai urheilussa. Murtuman oireita ovat kipu, turvotus ja vaikeus varata painoa murtuneelle raajalle. Useimmiten lasten sääriluun murtumat hoidetaan konservatiivisesti kipsihoidolla ja lasten murtumissa nivelten liikelaajuudet usein palaavat kipsihoidon jälkeen ennalleen 1–2 kuukaudessa.
Opinnäytetyössä käsitellään lasten sääriluun murtumien esiintyvyyttä, murtumaan johtavia syitä ja alle kouluikäisen kasvun vaikutusta murtuman paranemiseen. Lisäksi käsitellään kipsihoidon aiheuttaman immobilisaation vaikutuksia sekä niihin vaikuttamista fysioterapian keinoin kipsihoidon aikana ja sen päätyttyä. Työssä kuvataan myös lapsen ja tämän vanhempien ohjaamista ja lapsen kehitystason vaikutusta fysioterapian suunnitteluun.
Opinnäytetyön tavoite oli tukea alle kouluikäisen lapsen kävely- ja leikkimiskyvyn palautumista sääriluun murtuman jälkeen rohkaisemalla vanhempia leikkimään lapsen kanssa. Tavoitteen täyttämiseksi toteutettiin lapsiperheille jaettava kirjallinen opas, joka suunniteltiin vastaamaan työelämän tarpeita yhteistyössä Tampereen yliopistollisessa sairaalassa työskentelevien fysioterapeuttien ja lastenkirurgin kanssa. Opas sisältää tietoa sääriluun murtuman jälkeisestä kuntoutuksesta ja ohjaa leikinomaisia harjoitteita nivelten liikkeiden ja lihasvoiman ylläpitämiseksi kipsihoidon aikana. Kipsihoidon jälkeiset leikinomaiset harjoitteet tukevat lapsen kävely- ja leikkimiskyvyn palautumista kehittämällä lihasvoimaa, nivelten liikkeitä ja tasapainoa sekä proprioseptiikkaa. Opasta voidaan hyödyntää myös operatiivisesti hoidetun sääriluun murtuman jälkeisen kuntoutuksen tukena.
Jatkotutkimuskohteena voitaisiin selvittää, miten lapsiperheet ovat kokeneet oppaan, miten oppaan harjoitteet sopivat eri ikäisille lapsille ja miten perheet ovat sitoutuneet harjoitteluun. Lisäksi voitaisiin tutkia, millaisia seurauksia alle kouluikäisen lapsen alaraajan murtuma aiheuttaa perheille.
Opinnäytetyössä käsitellään lasten sääriluun murtumien esiintyvyyttä, murtumaan johtavia syitä ja alle kouluikäisen kasvun vaikutusta murtuman paranemiseen. Lisäksi käsitellään kipsihoidon aiheuttaman immobilisaation vaikutuksia sekä niihin vaikuttamista fysioterapian keinoin kipsihoidon aikana ja sen päätyttyä. Työssä kuvataan myös lapsen ja tämän vanhempien ohjaamista ja lapsen kehitystason vaikutusta fysioterapian suunnitteluun.
Opinnäytetyön tavoite oli tukea alle kouluikäisen lapsen kävely- ja leikkimiskyvyn palautumista sääriluun murtuman jälkeen rohkaisemalla vanhempia leikkimään lapsen kanssa. Tavoitteen täyttämiseksi toteutettiin lapsiperheille jaettava kirjallinen opas, joka suunniteltiin vastaamaan työelämän tarpeita yhteistyössä Tampereen yliopistollisessa sairaalassa työskentelevien fysioterapeuttien ja lastenkirurgin kanssa. Opas sisältää tietoa sääriluun murtuman jälkeisestä kuntoutuksesta ja ohjaa leikinomaisia harjoitteita nivelten liikkeiden ja lihasvoiman ylläpitämiseksi kipsihoidon aikana. Kipsihoidon jälkeiset leikinomaiset harjoitteet tukevat lapsen kävely- ja leikkimiskyvyn palautumista kehittämällä lihasvoimaa, nivelten liikkeitä ja tasapainoa sekä proprioseptiikkaa. Opasta voidaan hyödyntää myös operatiivisesti hoidetun sääriluun murtuman jälkeisen kuntoutuksen tukena.
Jatkotutkimuskohteena voitaisiin selvittää, miten lapsiperheet ovat kokeneet oppaan, miten oppaan harjoitteet sopivat eri ikäisille lapsille ja miten perheet ovat sitoutuneet harjoitteluun. Lisäksi voitaisiin tutkia, millaisia seurauksia alle kouluikäisen lapsen alaraajan murtuma aiheuttaa perheille.