Yhdessä olemme me : Maahanmuuttajaperheen tukeminen varhaiskasvatuksessa Seinäjoella
Sivula, Riikka; Turpeinen, Mervi (2014)
Sivula, Riikka
Turpeinen, Mervi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318209
Tiivistelmä
Varhaiskasvattajat tarvitsevat tietoa maahanmuuttajataustaisista perheistä maahanmuuton lisäännyttyä. On tärkeää kiinnittää huomiota yksilölliseen kohtaamiseen, koska jokaisella perheellä on omat kulttuuriset tapansa. Enemmän tietoa tarvitaan varsinkin pienemmillä paikkakunnilla, joissa maahanmuutto on vasta vähitellen alkanut näkyä.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tuottaa opas Seinäjoen varhaiskasvattajille, tukemaan heitä monikulttuurisessa varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä.
Opinnäytetyön materiaalina hyödynnettiin varhaiskasvatukseen ja maahanmuuttoon liittyviä lähteitä sekä maahanmuuttajavanhempien että varhaiskasvattajien haastatteluja. Haastattelimme viittä maahanmuuttajaperheen vanhempaa, sekä kahta varhaiskasvattajaa, päiväkodin johtajaa ja kaupungin aluejohtajaa. Haastattelujen pohjalta saimme tietoa, millaista tietoa opinnäytetyössä ja oppaassa tarvitaan.
Opinnäytteen keskeiset käsitteet ovat monikulttuurinen pätevyys, ja maahanmuuttajalapsi varhaiskasvatuksessa. Tarkoituksena on tuoda varhaiskasvattajille tietoa siitä, miten tukea maahanmuuttajaperheitä kokonaisvaltaisesti huomioiden muun muassa heidän kieltä ja kulttuuriaan.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tuottaa opas Seinäjoen varhaiskasvattajille, tukemaan heitä monikulttuurisessa varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä.
Opinnäytetyön materiaalina hyödynnettiin varhaiskasvatukseen ja maahanmuuttoon liittyviä lähteitä sekä maahanmuuttajavanhempien että varhaiskasvattajien haastatteluja. Haastattelimme viittä maahanmuuttajaperheen vanhempaa, sekä kahta varhaiskasvattajaa, päiväkodin johtajaa ja kaupungin aluejohtajaa. Haastattelujen pohjalta saimme tietoa, millaista tietoa opinnäytetyössä ja oppaassa tarvitaan.
Opinnäytteen keskeiset käsitteet ovat monikulttuurinen pätevyys, ja maahanmuuttajalapsi varhaiskasvatuksessa. Tarkoituksena on tuoda varhaiskasvattajille tietoa siitä, miten tukea maahanmuuttajaperheitä kokonaisvaltaisesti huomioiden muun muassa heidän kieltä ja kulttuuriaan.