Covid-19 pandemian vaikutus lasten mielenterveyteen
Hser, Mular; Päivähonka, Tuuli (2024)
Hser, Mular
Päivähonka, Tuuli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403184587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403184587
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten covid-19 pandemia on vaikuttanut 6–12-vuotiaiden lasten mielenterveyteen. Aihetta on rajattu 6-12-vuotiaisiin lapsiin, jotta on helpompi löytää tietoa aiheen kohteesta. Aihe on ajankohtainen ja tavoitteena on koota monipuolista tietoa. Opinnäytetyötä toteutettiin
kuvailevalla kirjallisuuskatsauksella. Kahdeksan tutkimusta, jotka ovat englannin- ja suomen kielellä. Tutkimukset ja lähteet analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tuloksissa tarkasteltiin pandemian aikaisia sisäisiä ja ulkoisia vaikutuksia lapsen mielenterveyteen. Pandemia lisäsi lasten ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta. Lapsiperheiden taloudellinen kriisi ja perheenjäsenten hyvinvointi oli
vaikuttanut lasten mielenterveyteen. Pandemia vaikutti etenkin matalatuloisiin
perheisiin ja sijoituksessa oleviin lapsiin. Koulun etäopetuksen ja tuen merkitys korostui lapsilla pandemian aikana. Osa lapsista koki, ettei saanut tarpeeksi tukea koululta. Etäopetus ei vaikuttanut kiusaamisen laantumiseen, ja
osa lapsista koki, ettei etäopetus sovi heille. Taas osa lapsista hyötyi etäopetuksesta.
Johtopäätöksessä tuloksiin tuli, että pandemia on vaikuttanut monella eri tapaa lapsen mielenterveyteen. Hyvin paljon nousi ulkoisten vaikutusten merkitys lapsen hyvinvointiin pandemian aikana. Työhön aiheesta kiinnostuneet voivat hyödyntää tietoa hoitoalan koulutuksessa, sekä sosiaali- ja terveydenhuollossa.
kuvailevalla kirjallisuuskatsauksella. Kahdeksan tutkimusta, jotka ovat englannin- ja suomen kielellä. Tutkimukset ja lähteet analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tuloksissa tarkasteltiin pandemian aikaisia sisäisiä ja ulkoisia vaikutuksia lapsen mielenterveyteen. Pandemia lisäsi lasten ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta. Lapsiperheiden taloudellinen kriisi ja perheenjäsenten hyvinvointi oli
vaikuttanut lasten mielenterveyteen. Pandemia vaikutti etenkin matalatuloisiin
perheisiin ja sijoituksessa oleviin lapsiin. Koulun etäopetuksen ja tuen merkitys korostui lapsilla pandemian aikana. Osa lapsista koki, ettei saanut tarpeeksi tukea koululta. Etäopetus ei vaikuttanut kiusaamisen laantumiseen, ja
osa lapsista koki, ettei etäopetus sovi heille. Taas osa lapsista hyötyi etäopetuksesta.
Johtopäätöksessä tuloksiin tuli, että pandemia on vaikuttanut monella eri tapaa lapsen mielenterveyteen. Hyvin paljon nousi ulkoisten vaikutusten merkitys lapsen hyvinvointiin pandemian aikana. Työhön aiheesta kiinnostuneet voivat hyödyntää tietoa hoitoalan koulutuksessa, sekä sosiaali- ja terveydenhuollossa.