Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakkaan kokemus sitoutumisesta Monipalvelukeskus Tsempin kuntouttavaan työtoimintaan

Sillanpää, Niina-Maria (2014)

Avaa tiedosto
Sillanpaa_Niina-Maria.pdf (290.3Kt)
Lataukset: 


Sillanpää, Niina-Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418416
Tiivistelmä
Kuntouttava työtoiminta toi vuonna 2001 uuden työllisyyttä tukevan palvelun pitkään työttömänä olleelle. Kuntouttava työtoiminta on pitkäaikaistyöttömien tilanteesta alkunsa saanutta aktivointipolitiikkaa, jolla tavoitellaan vaikeasti työllistyvän sijoittumista pysyvästi työelämään. Aktivoinnin vaikutukset ovat kuitenkin jotain muuta kuin työllistymistä avoimille työmarkkinoille. Aktivoituminen tulisikin nähdä monien tekojen ja tapahtumien ketjuna, jossa yksilön oma sitoutuminen palveluun ja itsestä nouseva aktiivisuus olisi avainasemassa.

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden kokemuksia sitoutumisesta Monipalvelukeskus Tsempin kuntouttavaan työtoimintaan. Tavoitteena oli tuoda esille asiakkaiden kokemuksia siitä, mitkä asiat ovat tärkeitä sitoutumisessa ja millä tavoin niitä voitaisiin edistää. Tutkimuksen tavoitteena oli myös asiakkaiden kokemustiedon avulla kehittää Monipalvelukeskus Tsempin kuntouttavan työtoiminnan palveluita.

Tutkimuksen aihe muotoutui yhdessä Monipalvelukeskus Tsempin kanssa keväällä 2014. Aihe tarttui pitkäaikaistyöttömyyden ja aktivoinnin paradoksin ajankohtaisiin aiheisiin. Tutkimuksen aiheen valinnan takana oli mielenkiinto selvittää mitkä tekijät saavat asiakkaan sitoutumaan kuntouttavan työtoiminnan tavoitteisiin ja omaan aktivoitumiseensa. Aiheen valintaan vaikutti myös kuntouttavan työtoiminnan asiakasnäkökulman ja kokemustiedon tärkeys.

Tutkimus oli kvalitatiivinen haastattelututkimus, jonka tutkimusaineistona toimivat kuusi (6) Monipalvelukeskus Tsempin kuntouttavan työtoiminnan asiakasta. Haastattelut suoritettiin toukokuussa 2014 teemahaastatteluina. Litteroitu tutkimusaineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.

Tutkimuksen keskeisimmät tulokset ja johtopäätökset osoittivat, että Monipalvelukeskus Tsempin asiakkaat olivat sitoutuneita kuntouttavaan työtoimintaan. Tärkeitä sitoutumiseen vaikuttavia ja sitä lisääviä tekijöitä olivat oma motivaatio, vaikutusmahdollisuudet työhön, työajan joustavuus ja sosiaalisuuden lisääntyminen. Yksilöohjaus muodostui tärkeimmäksi sitoutumista edistäväksi tekijäksi, sillä siinä yhdistyi asiakaslähtöisyys, voimaannuttaminen sekä tavoitteiden asettaminen yhteistyössä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste