Asiakkaan kokemus sitoutumisesta Monipalvelukeskus Tsempin kuntouttavaan työtoimintaan
Sillanpää, Niina-Maria (2014)
Sillanpää, Niina-Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418416
Tiivistelmä
Kuntouttava työtoiminta toi vuonna 2001 uuden työllisyyttä tukevan palvelun pitkään työttömänä olleelle. Kuntouttava työtoiminta on pitkäaikaistyöttömien tilanteesta alkunsa saanutta aktivointipolitiikkaa, jolla tavoitellaan vaikeasti työllistyvän sijoittumista pysyvästi työelämään. Aktivoinnin vaikutukset ovat kuitenkin jotain muuta kuin työllistymistä avoimille työmarkkinoille. Aktivoituminen tulisikin nähdä monien tekojen ja tapahtumien ketjuna, jossa yksilön oma sitoutuminen palveluun ja itsestä nouseva aktiivisuus olisi avainasemassa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden kokemuksia sitoutumisesta Monipalvelukeskus Tsempin kuntouttavaan työtoimintaan. Tavoitteena oli tuoda esille asiakkaiden kokemuksia siitä, mitkä asiat ovat tärkeitä sitoutumisessa ja millä tavoin niitä voitaisiin edistää. Tutkimuksen tavoitteena oli myös asiakkaiden kokemustiedon avulla kehittää Monipalvelukeskus Tsempin kuntouttavan työtoiminnan palveluita.
Tutkimuksen aihe muotoutui yhdessä Monipalvelukeskus Tsempin kanssa keväällä 2014. Aihe tarttui pitkäaikaistyöttömyyden ja aktivoinnin paradoksin ajankohtaisiin aiheisiin. Tutkimuksen aiheen valinnan takana oli mielenkiinto selvittää mitkä tekijät saavat asiakkaan sitoutumaan kuntouttavan työtoiminnan tavoitteisiin ja omaan aktivoitumiseensa. Aiheen valintaan vaikutti myös kuntouttavan työtoiminnan asiakasnäkökulman ja kokemustiedon tärkeys.
Tutkimus oli kvalitatiivinen haastattelututkimus, jonka tutkimusaineistona toimivat kuusi (6) Monipalvelukeskus Tsempin kuntouttavan työtoiminnan asiakasta. Haastattelut suoritettiin toukokuussa 2014 teemahaastatteluina. Litteroitu tutkimusaineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset ja johtopäätökset osoittivat, että Monipalvelukeskus Tsempin asiakkaat olivat sitoutuneita kuntouttavaan työtoimintaan. Tärkeitä sitoutumiseen vaikuttavia ja sitä lisääviä tekijöitä olivat oma motivaatio, vaikutusmahdollisuudet työhön, työajan joustavuus ja sosiaalisuuden lisääntyminen. Yksilöohjaus muodostui tärkeimmäksi sitoutumista edistäväksi tekijäksi, sillä siinä yhdistyi asiakaslähtöisyys, voimaannuttaminen sekä tavoitteiden asettaminen yhteistyössä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden kokemuksia sitoutumisesta Monipalvelukeskus Tsempin kuntouttavaan työtoimintaan. Tavoitteena oli tuoda esille asiakkaiden kokemuksia siitä, mitkä asiat ovat tärkeitä sitoutumisessa ja millä tavoin niitä voitaisiin edistää. Tutkimuksen tavoitteena oli myös asiakkaiden kokemustiedon avulla kehittää Monipalvelukeskus Tsempin kuntouttavan työtoiminnan palveluita.
Tutkimuksen aihe muotoutui yhdessä Monipalvelukeskus Tsempin kanssa keväällä 2014. Aihe tarttui pitkäaikaistyöttömyyden ja aktivoinnin paradoksin ajankohtaisiin aiheisiin. Tutkimuksen aiheen valinnan takana oli mielenkiinto selvittää mitkä tekijät saavat asiakkaan sitoutumaan kuntouttavan työtoiminnan tavoitteisiin ja omaan aktivoitumiseensa. Aiheen valintaan vaikutti myös kuntouttavan työtoiminnan asiakasnäkökulman ja kokemustiedon tärkeys.
Tutkimus oli kvalitatiivinen haastattelututkimus, jonka tutkimusaineistona toimivat kuusi (6) Monipalvelukeskus Tsempin kuntouttavan työtoiminnan asiakasta. Haastattelut suoritettiin toukokuussa 2014 teemahaastatteluina. Litteroitu tutkimusaineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset ja johtopäätökset osoittivat, että Monipalvelukeskus Tsempin asiakkaat olivat sitoutuneita kuntouttavaan työtoimintaan. Tärkeitä sitoutumiseen vaikuttavia ja sitä lisääviä tekijöitä olivat oma motivaatio, vaikutusmahdollisuudet työhön, työajan joustavuus ja sosiaalisuuden lisääntyminen. Yksilöohjaus muodostui tärkeimmäksi sitoutumista edistäväksi tekijäksi, sillä siinä yhdistyi asiakaslähtöisyys, voimaannuttaminen sekä tavoitteiden asettaminen yhteistyössä.