Itäafrikkalaisten toimintaterapeuttien osaamistarpeet digitaalisen kuntoutuksen käytössä: kyselytutkimus Itä-Afrikan alueen toimintaterapeuteille
Orhala, Kirsi (2024)
Orhala, Kirsi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403184597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403184597
Tiivistelmä
Digitalisaatio on maailmanlaajuinen trendi, joka koskettaa lisääntyvässä määrin kaikkia toimialoja, myös sosiaali- ja terveysalaa. Digitaalisten menetelmien hallinta hoito- ja kuntoutustyössä tuo uusia osaamisen tarpeita ja muuttaa ammattilaisten toimenkuvaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaista osaamista ja kompetenssia toimintaterapeutit Keniassa, Tansaniassa ja Ruandassa kokevat tarvitsevansa, jotta digitaalisen kuntoutuksen tehokas käyttö mahdollistuisi heidän toiminta-alueellaan. Tämän lisäksi pyrittiin selvittämään, miten alueen koulujen nykyinen opetussuunnitelma vastaa digitaalisen kuntoutuksen käytön tarpeisiin, sekä minkälaisia muutoksia opetussuunnitelmiin tulisi tehdä, jotta digitaalinen kuntoutus mahdollistuisi tulevaisuuden toimintaterapeuttien työssä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi RADIC-hanke, joka myös toteutti kyselytutkimuksen kuntoutusalan ammattilaisille Itä-Afrikan alueella tammikuussa 2024. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselylomaketta. Aineistosta erotettiin sekundääriaineistoksi toimintaterapeuttien vastaukset, joita opinnäytetyössä
analysoitiin. Menetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Itä-Afrikan alueen toimintaterapeutit suhtautuvat digitaalisten kuntoutusmenetelmien käyttöön pääosin myönteisesti, ja näkevät menetelmissä paljon mahdollisia etuja toimintaterapeutin työssä. Rajoitteita on kuitenkin vielä paljon, liittyen sekä ammattilaisten että asiakaskunnan digitaalisiin taitoihin ja käytettävissä oleviin resursseihin. Koulujen opetuksen toivottiin tulevaisuudessa
nostavan toimintaterapeuttien osaamistasoa vastaamaan modernin, digitalisoituvan yhteiskunnan asettamiin vaatimuksiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaista osaamista ja kompetenssia toimintaterapeutit Keniassa, Tansaniassa ja Ruandassa kokevat tarvitsevansa, jotta digitaalisen kuntoutuksen tehokas käyttö mahdollistuisi heidän toiminta-alueellaan. Tämän lisäksi pyrittiin selvittämään, miten alueen koulujen nykyinen opetussuunnitelma vastaa digitaalisen kuntoutuksen käytön tarpeisiin, sekä minkälaisia muutoksia opetussuunnitelmiin tulisi tehdä, jotta digitaalinen kuntoutus mahdollistuisi tulevaisuuden toimintaterapeuttien työssä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi RADIC-hanke, joka myös toteutti kyselytutkimuksen kuntoutusalan ammattilaisille Itä-Afrikan alueella tammikuussa 2024. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselylomaketta. Aineistosta erotettiin sekundääriaineistoksi toimintaterapeuttien vastaukset, joita opinnäytetyössä
analysoitiin. Menetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Itä-Afrikan alueen toimintaterapeutit suhtautuvat digitaalisten kuntoutusmenetelmien käyttöön pääosin myönteisesti, ja näkevät menetelmissä paljon mahdollisia etuja toimintaterapeutin työssä. Rajoitteita on kuitenkin vielä paljon, liittyen sekä ammattilaisten että asiakaskunnan digitaalisiin taitoihin ja käytettävissä oleviin resursseihin. Koulujen opetuksen toivottiin tulevaisuudessa
nostavan toimintaterapeuttien osaamistasoa vastaamaan modernin, digitalisoituvan yhteiskunnan asettamiin vaatimuksiin.