Kohti Rioa – Viestintäkampanjan ja sosiaalisen median strategian laatiminen Suomen Paralympiakomitealle
Kauhanen, Tuuva (2014)
Kauhanen, Tuuva
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418579
Tiivistelmä
Suomen Paralympiakomitealle laadittu opinnäytetyö käsittelee viestinnän taktista suunnittelua. Työssä laadittiin toimeksiantajalle kampanjasuunnitelma vuosille 2015–2016. Suunnitelman pääpainopisteenä ovat Rio de Janeiron kesäparalympialaiset, jotka järjestetään syyskuussa 2016. Lisäksi toimeksiantajalle laadittiin sosiaalisen median strategia. Työn tuotosten tavoitteena on kasvattaa paralympiaurheilun tunnettuutta Suomessa.
Työ laadittiin vuoden 2014 kesän ja syksyn aikana opinnäytetyön tekijän suoritettua työharjoittelunsa Suomen Paralympiakomitealla talvella 2013–2014. Tietoperustana käytettiin teoriaa viestinnän ja sosiaalisen median käytön suunnittelusta sekä työn laatijan omaa tietämystä toimeksiantajan organisaatiosta.
Kampanjasuunnitelman tavoitteena on olla toimiva työkalu toimeksiantajalle ja tuoda viestintään suunnitelmallisuutta sekä sisältöihin uusia ideoita. Kampanjasuunnitelma koostuu useista viestinnällisistä toimenpinteistä, joille on määritelty sopivat ajankohdat, tavoitteet, sisällöt ja kohderyhmät. Suunnitelma alkaa tammikuussa 2015 ja päättyy loppuvuoteen 2016.
Sosiaalisen median strategia sisältää strategiset tavoitteet ja ohjeet sosiaalisen median käytön tehostamiseen osana paralympiaviestintää. Strategia laadittiin ottamalla toimeksiantajan sosiaalisen median viestinnän lähtökohdat, resurssit sekä viestinnän tavoitteet huomioon.
Työ laadittiin vuoden 2014 kesän ja syksyn aikana opinnäytetyön tekijän suoritettua työharjoittelunsa Suomen Paralympiakomitealla talvella 2013–2014. Tietoperustana käytettiin teoriaa viestinnän ja sosiaalisen median käytön suunnittelusta sekä työn laatijan omaa tietämystä toimeksiantajan organisaatiosta.
Kampanjasuunnitelman tavoitteena on olla toimiva työkalu toimeksiantajalle ja tuoda viestintään suunnitelmallisuutta sekä sisältöihin uusia ideoita. Kampanjasuunnitelma koostuu useista viestinnällisistä toimenpinteistä, joille on määritelty sopivat ajankohdat, tavoitteet, sisällöt ja kohderyhmät. Suunnitelma alkaa tammikuussa 2015 ja päättyy loppuvuoteen 2016.
Sosiaalisen median strategia sisältää strategiset tavoitteet ja ohjeet sosiaalisen median käytön tehostamiseen osana paralympiaviestintää. Strategia laadittiin ottamalla toimeksiantajan sosiaalisen median viestinnän lähtökohdat, resurssit sekä viestinnän tavoitteet huomioon.