Perävaunun rungon rasitusmittaukset : Jyki V52-T0 puutavaraperävaunu
Seppälä, Kalle (2014)
Seppälä, Kalle
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418526
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Jyki Oy:lle ajonaikaiset jännitysmittaukset viisiakselisen puutavaraperävaunun rungon kriittisille kohdille. Tavoitteena oli, että tuloksia päästään vertailemaan VTT:n vuonna 1996 toteuttamien vastaavan mittauksen tulosten kanssa, jotta voidaan päätellä, onko nykyinen perävaunun runkorakenne riittävän kestävä. Mittaukset toteutettiin venymäliuska-antureilla sekä mobiililla mittauslaitteistolla, johon suunniteltiin ja kirjoitettiin Labview-ohjelmointikielellä mittausohjelmisto juuri kyseistä mittausta varten. Mittauslaitteisto asennettiin normaalissa ajossa olevaan asiakasyrityksen kiinteärunkoiseen perävaunuun viiden päivän ajaksi ja tämän jälkeen poistettiin sekä analysoitiin kerätyt tulokset.
Mittaukset epäonnistuivat datan tallennuksen suhteen, sillä tallennusvälineenä käytetyn muistitikun tiedostorakenne oli pirstaloitunut. Erityistyökaluilla data saatiin kuitenkin analysoitavaksi, mutta tallentunut data oli osin ristiriitaista, sillä kolmannen akselin kiinnityskohdan edessä ollut anturi antoi suurempia arvoja kuin verrokkina toimineet anturit. Yksiselitteistä syytä näille ongelmille ei pystytty määrittämään. Taivutusjännitystä mitanneet anturit antoivat samaa suuruusluokkaa olevia tuloksia VTT:n vastaavaan mittaukseen verratessa, joten niitä voitiin pitää jossain määrin luotettavina.
Jotta tämän työn tuloksia voidaan paremmin arvioida, tulisi vastaava mittaus toteuttaa uudestaan etenkin ristiriitaisia tuloksia tuottaneiden antureiden osalta. Tässä työssä esitettyjen taivutusjännityskuvaajien avulla voitiin kuitenkin analysoida, miten puutavaraperävaunun runko käyttäytyy eri ajotilanteissa ja kuormaus- sekä purkaustilanteiden aikana. Työn loppuun on kerätty mittausten aikana tulleet ajatukset, joiden avulla seuraavasta vastaavanlaisesta mittauksesta saadaan luotettava.
Kaikki numeraaliset- sekä kuvaajamuodossa liitteenä olevat mittaustulokset ovat luottamuksellisia ja ne on erillisen sopimuksen myötä määrätty salassa pidettäviksi. Tämä on julkinen versio opinnäytetyöstä. VTT:n tutkimusselostuksen käyttöön lähteenä on kysytty lupa.
Mittaukset epäonnistuivat datan tallennuksen suhteen, sillä tallennusvälineenä käytetyn muistitikun tiedostorakenne oli pirstaloitunut. Erityistyökaluilla data saatiin kuitenkin analysoitavaksi, mutta tallentunut data oli osin ristiriitaista, sillä kolmannen akselin kiinnityskohdan edessä ollut anturi antoi suurempia arvoja kuin verrokkina toimineet anturit. Yksiselitteistä syytä näille ongelmille ei pystytty määrittämään. Taivutusjännitystä mitanneet anturit antoivat samaa suuruusluokkaa olevia tuloksia VTT:n vastaavaan mittaukseen verratessa, joten niitä voitiin pitää jossain määrin luotettavina.
Jotta tämän työn tuloksia voidaan paremmin arvioida, tulisi vastaava mittaus toteuttaa uudestaan etenkin ristiriitaisia tuloksia tuottaneiden antureiden osalta. Tässä työssä esitettyjen taivutusjännityskuvaajien avulla voitiin kuitenkin analysoida, miten puutavaraperävaunun runko käyttäytyy eri ajotilanteissa ja kuormaus- sekä purkaustilanteiden aikana. Työn loppuun on kerätty mittausten aikana tulleet ajatukset, joiden avulla seuraavasta vastaavanlaisesta mittauksesta saadaan luotettava.
Kaikki numeraaliset- sekä kuvaajamuodossa liitteenä olevat mittaustulokset ovat luottamuksellisia ja ne on erillisen sopimuksen myötä määrätty salassa pidettäviksi. Tämä on julkinen versio opinnäytetyöstä. VTT:n tutkimusselostuksen käyttöön lähteenä on kysytty lupa.