Brändin rakennus : Hyvä tarina vai arvokas kilpailuetu?
Vasell, Kati (2014)
Vasell, Kati
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418568
Tiivistelmä
MAIKKI Crew Osk on helmikuussa 2013 perustettu juontajia ja messuedustajia välittävä yritys. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa MAIKILLE brändi ja löytää ne erottautumistekijät, joiden avulla yritys on viiden vuoden kuluttua tavoitteessaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä uudistetun brändin avulla MAIKIN tunnettuutta ja tehdä yrityksen palveluista haluttavia potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Kyseessä oli tapaustutkimus.
MAIKILLE rakennettiin brändi kuvastamaan yrittäjien tavoittelemaa imagoa. Aluksi pohdittiin yrityksen vision, mission ja arvojen kautta strategia ja tavoitteet. Tämän jälkeen uudistettiin yrityksen visuaalinen ilme brändin mukaiseksi ja valittiin viestintäkanavat, joiden avulla MAIKIN tunnettuutta oli tarkoitus lisätä. Opinnäytetyössä mietittiin myös tulevaisuuden ennakointia ja skenaariotyöskentelyn avulla saatiin vaihtoehtoja brändin ylläpitämiseen tulevaisuudessa.
Vaikka kyseessä oli tapaustutkimus, opinnäytetyön tekemisen aikana ei ollut mahdollista mitata saavutettuja tuloksia. Brändin rakentaminen on yritykselle liiketoimintasuunnitelmaa suurempi työ. Brändin rakennus sisälsi sekä yrityksen sisäisten että ulkoisten ominaisuuksien pohdintaa. Brändin rakentamisen avulla tavoiteltiin sitä, että yritys löytäisi olemassaolonsa ytimen ja sitä kautta selkeän suunnan. Yritykselle asetettuja osatavoitteita tullaan seuraamaan vuosittain ja viiden vuoden kuluttua tullaan lopullisesti näkemään, kuinka hyvin brändin rakentamisessa onnistuttiin.
MAIKILLE rakennettiin brändi kuvastamaan yrittäjien tavoittelemaa imagoa. Aluksi pohdittiin yrityksen vision, mission ja arvojen kautta strategia ja tavoitteet. Tämän jälkeen uudistettiin yrityksen visuaalinen ilme brändin mukaiseksi ja valittiin viestintäkanavat, joiden avulla MAIKIN tunnettuutta oli tarkoitus lisätä. Opinnäytetyössä mietittiin myös tulevaisuuden ennakointia ja skenaariotyöskentelyn avulla saatiin vaihtoehtoja brändin ylläpitämiseen tulevaisuudessa.
Vaikka kyseessä oli tapaustutkimus, opinnäytetyön tekemisen aikana ei ollut mahdollista mitata saavutettuja tuloksia. Brändin rakentaminen on yritykselle liiketoimintasuunnitelmaa suurempi työ. Brändin rakennus sisälsi sekä yrityksen sisäisten että ulkoisten ominaisuuksien pohdintaa. Brändin rakentamisen avulla tavoiteltiin sitä, että yritys löytäisi olemassaolonsa ytimen ja sitä kautta selkeän suunnan. Yritykselle asetettuja osatavoitteita tullaan seuraamaan vuosittain ja viiden vuoden kuluttua tullaan lopullisesti näkemään, kuinka hyvin brändin rakentamisessa onnistuttiin.