”Mulla oli jo semmonen ajatus, että vaikkei tää laiks tulis niin kyllä näin ois niinku järkevä toimia” : Oppilashuoltoryhmän näkemyksiä uudesta oppilas- ja opiskelijahuoltolaista
Rauva, Anna (2014)
Rauva, Anna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518642
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli esitellä uutta 1.8.2014 voimaantullutta oppilas- ja opiskelijahuoltolakia. Opinnäytetyössä tarkasteltiin lain hyviä ja haasteellisia puolia erityisesti yhteisöllisyyden, osallisuuden, ennaltaehkäisyn ja varhaisen tuen näkökulmasta. Ylöjärven Yhtenäiskoululla oli lukuvuonna 2013–2014 toteutettu koulutuksellista tasa-arvohanketta. Hankkeen taustalla oli oppilas- ja opiskelijahuoltolaki, erityisesti lain yhteisö- ja verkostonäkökulma. Opinnäytetyössä kartoitettiin kuuden oppilashuoltoryhmän jäsenen näkemyksiä ja kokemuksia laista.
Tutkimus on laadullinen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, jota varten haastateltiin kuutta Ylöjärven Yhtenäiskoulun oppilashuoltoryhmän jäsentä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Yhtenäiskoulun oppilashuoltoryhmän jäsenet näkivät oppilas- ja opiskelijahuoltolain pääosin positiivisena. Yhtenäiskoulua pidettiin hyvänä paikkana toteuttaa lakia. Muutos yhteisölliseen, ennaltaehkäisevään ja osalliseen koulukulttuuriin koettiin hyväksi. Hankkeen puitteissa oppilashuoltoryhmän jäsenet olivat pohtineet lukuvuoden 2013–2014 aikana uuden lain mukaisia toimia ja käytänteitä kuten yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän toimintaa. Käytänteisiin oltiin tyytyväisiä. Lain haasteiksi koettiin erityisesti lain tulkinnanvaraisuus ja resurssien riittämättömyys.
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaista ei aikaisemmin ole tehty tutkimuksia. Sen sijaan on tutkittu yhteisöllisyyden, osallisuuden ja ennaltaehkäisyn positiivisia vaikutuksia lasten ja nuorten hyvinvoinnille. Kouluissa oppilaat voivat pahoin, ja siksi tarvitaan suuria muutoksia. Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki velvoittaa osaltaan kouluja ryhtymään toimiin, mutta lasten ja nuorten hyvinvoinnin parantamiseksi tarvitaan lisäksi asennemuutosta. Mitä aikaisemmin ongelmiin tartutaan, sitä todennäköisemmin tukitoimilla päästään hyviin tuloksiin. Koulukuraattori onkin tärkeässä asemassa sosiaalialan ammattilaisena. Tutkimus on toteutettu ennen lain voimaantuloa. Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista selvittää, miten laki on otettu vastaan ja millaisia vaikutuksia sillä on ollut lasten ja nuorten hyvinvointiin.
Tutkimus on laadullinen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, jota varten haastateltiin kuutta Ylöjärven Yhtenäiskoulun oppilashuoltoryhmän jäsentä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Yhtenäiskoulun oppilashuoltoryhmän jäsenet näkivät oppilas- ja opiskelijahuoltolain pääosin positiivisena. Yhtenäiskoulua pidettiin hyvänä paikkana toteuttaa lakia. Muutos yhteisölliseen, ennaltaehkäisevään ja osalliseen koulukulttuuriin koettiin hyväksi. Hankkeen puitteissa oppilashuoltoryhmän jäsenet olivat pohtineet lukuvuoden 2013–2014 aikana uuden lain mukaisia toimia ja käytänteitä kuten yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän toimintaa. Käytänteisiin oltiin tyytyväisiä. Lain haasteiksi koettiin erityisesti lain tulkinnanvaraisuus ja resurssien riittämättömyys.
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaista ei aikaisemmin ole tehty tutkimuksia. Sen sijaan on tutkittu yhteisöllisyyden, osallisuuden ja ennaltaehkäisyn positiivisia vaikutuksia lasten ja nuorten hyvinvoinnille. Kouluissa oppilaat voivat pahoin, ja siksi tarvitaan suuria muutoksia. Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki velvoittaa osaltaan kouluja ryhtymään toimiin, mutta lasten ja nuorten hyvinvoinnin parantamiseksi tarvitaan lisäksi asennemuutosta. Mitä aikaisemmin ongelmiin tartutaan, sitä todennäköisemmin tukitoimilla päästään hyviin tuloksiin. Koulukuraattori onkin tärkeässä asemassa sosiaalialan ammattilaisena. Tutkimus on toteutettu ennen lain voimaantuloa. Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista selvittää, miten laki on otettu vastaan ja millaisia vaikutuksia sillä on ollut lasten ja nuorten hyvinvointiin.