Aikuisten Ohjaamon kehittyminen Hämeenlinnassa : Hämeenlinnan TyöParkki
Westerholm, Sara (2024)
Westerholm, Sara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403184632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403184632
Tiivistelmä
Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä päivittyy 1.1.2025, ja TE-palvelut muuttuvat kuntien järjestämisvastuulle. Uudistuksen takia Hämeenlinnan kaupungille on tullut tarve kokeilla yli 30-vuotiaille aikuisille suunnattua, ohjaamomaista toimintaa eli aikuisten Ohjaamoa. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia aikuisten Ohjaamon kehittymistä sekä tehdä kuvaukset toiminnan kehittämisestä ja alkamisesta sekä ehdotuksia toiminnan jatkumiselle. Tutkimuskysymykset olivat: Miten aikuisten Ohjaamo on käynnistynyt? ja Mitä tulisi huomioida tulevaisuudessa toiminnan jatkuessa? Tavoitteena oli tuottaa tietoa, joka hyödyttää jatkokehittelyä. Aikuisten Ohjaamon idealla kehitettävä toiminta on kokeilu ja sai Hämeenlinnassa nimekseen TyöParkki. Opinnäytetyön tilaajana oli Hämeenlinnan kaupunki.
Tietoperusta koostui nuorten ja aikuisten Ohjaamoista sekä palvelumuotoilusta ja työntekijöiden osallisuudesta kehittämisessä. Aiempina tutkimuksina esiteltiin OECD:n suositus aikuisten palvelupisteistä sekä Rovaniemen Osaamo-palvelupisteen kehittäminen. Menetelmänä oli laadullinen tutkimus, joka sisälsi toimintatutkimusta ja etnografiaa. Aineistoa tuotettiin havainnoimalla TyöParkkia kehittävän kehittämistiimin tapaamisia, TyöParkin toimintaa sekä tiimin työntekijöiden tuottamaa materiaalia, esimerkiksi tiimin Microsoft Teams -kanavaa. Lisäksi teemahaastateltiin viittä työntekijää. Aineistot analysoitiin teemoittelemalla.
Opinnäytetyön tarkoituksen ja tilaajan toiveen mukaisesti tuloksena syntyivät kuvaukset TyöParkin kehittämisprosessista eli toiminnan kehittämisestä ja alkamisesta sekä ehdotuksia toiminnan jatkumiselle. Kuvauksien syventämiseksi työntekijöiden kokemuksia avattiin analyysista saatujen teemojen perusteella. TyöParkki lähti kehittämään toimintaansa nopeasti kokeilemalla: ensimmäisestä kehittämistiimin tapaamisesta kesti noin seitsemän viikkoa ensimmäiseen TyöParkin aukiolopäivään. Tuloksista ilmeni, että työntekijät tekivät kehittämistä omaehtoisesti, yhdessä ja osallisuutta kokien. Kehittämisen kerrottiin yleisesti onnistuneen ja toiminnan käynnistyneen hyvin, vaikka siinä oli haasteita. TyöParkissa työskentelyn kerrottiin olevan yhteisöllistä ja hyödyllistä asiakasohjaukselle. Ehdotuksissa toiminnan jatkumiselle ilmenivät esimerkiksi kehittämisen ja tilan kehittäminen, sekä toiminnan tunnettavuuden lisääminen. Asiakkaat eivät olleet mukana kehittämisessä, ja tämä olisi jatkossa syytä ottaa huomioon.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää TyöParkin jatkokehittämisessä. TyöParkkiin liittyvät jatkotutkimusehdotukset ovat asiakaslähtöisyyden kehittäminen ja jatkotutkimus tulevaisuuden TyöParkista. Lisäksi tarvitaan tutkimusta siitä, mikä aikuisten Ohjaamo on ja mitä se käsitteenä sisältää, sillä se ei käsitteenä vaikuta olevan yhtenäinen.
Tietoperusta koostui nuorten ja aikuisten Ohjaamoista sekä palvelumuotoilusta ja työntekijöiden osallisuudesta kehittämisessä. Aiempina tutkimuksina esiteltiin OECD:n suositus aikuisten palvelupisteistä sekä Rovaniemen Osaamo-palvelupisteen kehittäminen. Menetelmänä oli laadullinen tutkimus, joka sisälsi toimintatutkimusta ja etnografiaa. Aineistoa tuotettiin havainnoimalla TyöParkkia kehittävän kehittämistiimin tapaamisia, TyöParkin toimintaa sekä tiimin työntekijöiden tuottamaa materiaalia, esimerkiksi tiimin Microsoft Teams -kanavaa. Lisäksi teemahaastateltiin viittä työntekijää. Aineistot analysoitiin teemoittelemalla.
Opinnäytetyön tarkoituksen ja tilaajan toiveen mukaisesti tuloksena syntyivät kuvaukset TyöParkin kehittämisprosessista eli toiminnan kehittämisestä ja alkamisesta sekä ehdotuksia toiminnan jatkumiselle. Kuvauksien syventämiseksi työntekijöiden kokemuksia avattiin analyysista saatujen teemojen perusteella. TyöParkki lähti kehittämään toimintaansa nopeasti kokeilemalla: ensimmäisestä kehittämistiimin tapaamisesta kesti noin seitsemän viikkoa ensimmäiseen TyöParkin aukiolopäivään. Tuloksista ilmeni, että työntekijät tekivät kehittämistä omaehtoisesti, yhdessä ja osallisuutta kokien. Kehittämisen kerrottiin yleisesti onnistuneen ja toiminnan käynnistyneen hyvin, vaikka siinä oli haasteita. TyöParkissa työskentelyn kerrottiin olevan yhteisöllistä ja hyödyllistä asiakasohjaukselle. Ehdotuksissa toiminnan jatkumiselle ilmenivät esimerkiksi kehittämisen ja tilan kehittäminen, sekä toiminnan tunnettavuuden lisääminen. Asiakkaat eivät olleet mukana kehittämisessä, ja tämä olisi jatkossa syytä ottaa huomioon.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää TyöParkin jatkokehittämisessä. TyöParkkiin liittyvät jatkotutkimusehdotukset ovat asiakaslähtöisyyden kehittäminen ja jatkotutkimus tulevaisuuden TyöParkista. Lisäksi tarvitaan tutkimusta siitä, mikä aikuisten Ohjaamo on ja mitä se käsitteenä sisältää, sillä se ei käsitteenä vaikuta olevan yhtenäinen.