Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vaikuttajamarkkinointi TikTokissa osana nuoren kuluttajan ostopäätöstä

Haartti, Ella (2024)

Avaa tiedosto
Haartti_Ella.pdf (1.105Mt)
Lataukset: 


Haartti, Ella
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403194648
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö laadittiin tutkimustyyppisenä työnä, ja tavoitteena oli selvittää, mikä merkitys vaikuttajilla TikTokissa on nuorten ostopäätöksiin. Aihe rajattiin siten, että tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin 18–30-vuotiaat kuluttajat. Opinnäytetyö on toteutettu kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselylomake luotiin Webropol-alustalla, ja se jaettiin Instagramissa, Facebookissa sekä LinkedInissa. Vastaukset tutkimukseen kerättiin vuoden 2024 alussa.

TikTok on yksi tämän hetken suosituimpia sovelluksia etenkin nuorten keskuudessa. TikTokin algoritmi osaa näyttää käyttäjälleen yhä enemmän osuvampaa ja kohdennetumpaa sisältöä. Nuoret hyödyntävät TikTokia myös hakukoneena osana tiedonhankinnan prosessia. Suuri osa TikTokin käyttäjistä koostuu nuorista, joten sovellusta on tarkasteltu myös vastuullisuuden näkökulmasta. Tämä asettaa painetta sekä ylläpitäjille että sisällöntuottajille varmistaa, että TikTokissa julkaistava sisältö noudattaa alustan sääntöjä sekä yhteiskunnan normeja.

TikTokin kasvaessa myös vaikuttajien määrä alustalla on lisääntynyt ja kaupalliset yhteistyöt yleistyneet. Nuoret kuluttajat luottavat ostopäätöstä tehdessään yhä enemmän vaikuttajien mielipiteisiin kuin yrityksen omaan markkinointiin. Vaikuttajilla on merkittävä rooli vaikuttaa seuraajiensa käyttäytymiseen, asenteisiin ja kulutustottumuksiin. Vaikuttajamarkkinointia voidaankin hyödyntää kuluttajan ostopolun eri vaiheissa. Vaikuttajan tulisi pohtia omaa rooliaan kulutushierarkiassa, sillä vastuullisuus on keskeinen tekijä 2020-luvun vaikuttajamarkkinoinnissa.

Tutkimustuloksista käy ilmi, että suurin osa nuorista käyttää TikTokia päivittäin. Nuoret ovat havainneet vaikuttajamarkkinointia päivittäin TikTokissa ja iso osa heistä on hyödyntänyt vaikuttajamarkkinointia osana ostoprosessiaan. Yli puolet kuluttajista on etsinyt vaikuttajien kokemuksia tuotteista tai palveluista juuri TikTokista. Useat heistä ovat myös ostaneet tuotteen tai palvelun vaikuttajan yhteistyön seurauksesta. Kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että ostettu tuote tai palvelu vastasi vaikuttajan mainonnan perusteella muodostuneita odotuksia suhteellisen hyvin.

Kuluttajat arvostavat yhteistöissä vaikuttajan henkilökohtaisia kokemuksia tuotteista ja palveluista sekä laadukkaasti tuotettua sisältöä. Eniten vaikuttajamarkkinointia hyödynnetään alennusten ja tarjousten etsimiseen. Tämä korostaa vaikuttajien vastuullisuuden merkitystä: vaikuttajan on ehdottoman tärkeää ottaa selvää mainostamistaan tuotteista ja palveluista sekä varmistua niiden olevan vastuullisesti tuotettuja. Nuoret selkeästi etsivät TikTokista hyvillä tarjouksilla varustettuja hyödykkeitä.

TikTok vaikuttajia seurattiin, koska heidän tuottama sisältö koettiin autenttiseksi. Autenttisuudella on myös iso merkitys luotettavuuden lisäämisessä, sillä se luo syvempää suhdetta seuraajien ja vaikuttajan välille. Vaikuttajien kannattaa suosia pitkäaikaisia yhteistöitä, sillä ne ovat lisänneet vaikuttajan luotettavuutta ja suosittelu on koettu tällöin myös aidompana.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste