Matkailun alueorganisaatioiden kumppanuusverkostot : Benchmarking-tutkimus Visit Tampereelle
Viertola, Sofia (2024)
Viertola, Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403194660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403194660
Tiivistelmä
Tämän laadullisen opinnäytetyön tavoitteena oli vertailla viiden Suomessa toimivan matkailun alueorganisaation kumppanuusverkostoja ja tunnistaa niiden toiminnassa hyviksi havaittuja käytäntöjä. Tarkoituksena oli, että Visit Tampere saisi tietoa muiden alueorganisaatioiden kumppanuusverkostojen toiminnasta ja voisi hyödyntää tutkimustietoa oman kumppanuusverkostonsa kehittämisessä.
Opinnäytetyö perustui benchmarking-tutkimukseen, jossa kehityskohteiden tunnistamisen jälkeen analysoitiin sekä toimeksiantajan että vertailukohteiden toiminta. Toiminta kartoitettiin asiantuntijoiden haastatteluilla, joissa hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelurunkoa. Benchmarking-tutkimuksessa tutkimuskohteiden toimintaa vertailtiin keskenään hyvien käytäntöjen löytämiseksi. Tutkimustulosten ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta luotiin suosituksia toimeksiantajalle toiminnan kehittämiseksi.
Opinnäytetyössä vertailtavat kumppanuusverkostot erosivat toisistaan monella tavalla. Eroavaisuuksia havaittiin muun muassa kumppanuusverkostojen malleissa, jäsenyyksissä, verkostojen sisäisessä viestinnässä sekä kumppaneille tarjolla olevissa palveluissa. Kumppanuusverkostoja yhdisti kuitenkin perimmäinen tavoite integroida paikalliset yritykset osaksi matkailualan yhteistä toimintaa.
Tutkimuksessa havaittiin, että alueorganisaatioiden omistuspohjat olivat vaikuttaneet kumppanuusverkostojen rakentumiseen ja toimintaan. Lisäksi todettiin, että kumppaniyrityksille oli asetettu erilaisia kriteereitä verkostoihin liittymiseksi. Osa kumppanuusverkostoista tarjosi kumppaniyrityksien tarpeisiin kohdennettuja palveluita, kun taas osassa palvelutarjooma oli samanlainen kaikille yrityksen tarpeista riippumatta. Verkoston sisäinen viestintä oli jatkuvan kehityksen kohteena monella tutkituista kumppanuusverkostoista ja digitaalisen yhteistyöalustan koettiin auttaneen viestinnän tavoittavuudessa.
Tutkimustulosten ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta ehdotettiin, että Visit Tampere voisi kehittää kumppanuusverkostoaan muun muassa laatimalla kriteeristön kumppaniyrityksille sekä tarjoamalla yrityksille niiden tarpeisiin pohjautuvia palvelupaketteja.
Opinnäytetyö perustui benchmarking-tutkimukseen, jossa kehityskohteiden tunnistamisen jälkeen analysoitiin sekä toimeksiantajan että vertailukohteiden toiminta. Toiminta kartoitettiin asiantuntijoiden haastatteluilla, joissa hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelurunkoa. Benchmarking-tutkimuksessa tutkimuskohteiden toimintaa vertailtiin keskenään hyvien käytäntöjen löytämiseksi. Tutkimustulosten ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta luotiin suosituksia toimeksiantajalle toiminnan kehittämiseksi.
Opinnäytetyössä vertailtavat kumppanuusverkostot erosivat toisistaan monella tavalla. Eroavaisuuksia havaittiin muun muassa kumppanuusverkostojen malleissa, jäsenyyksissä, verkostojen sisäisessä viestinnässä sekä kumppaneille tarjolla olevissa palveluissa. Kumppanuusverkostoja yhdisti kuitenkin perimmäinen tavoite integroida paikalliset yritykset osaksi matkailualan yhteistä toimintaa.
Tutkimuksessa havaittiin, että alueorganisaatioiden omistuspohjat olivat vaikuttaneet kumppanuusverkostojen rakentumiseen ja toimintaan. Lisäksi todettiin, että kumppaniyrityksille oli asetettu erilaisia kriteereitä verkostoihin liittymiseksi. Osa kumppanuusverkostoista tarjosi kumppaniyrityksien tarpeisiin kohdennettuja palveluita, kun taas osassa palvelutarjooma oli samanlainen kaikille yrityksen tarpeista riippumatta. Verkoston sisäinen viestintä oli jatkuvan kehityksen kohteena monella tutkituista kumppanuusverkostoista ja digitaalisen yhteistyöalustan koettiin auttaneen viestinnän tavoittavuudessa.
Tutkimustulosten ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta ehdotettiin, että Visit Tampere voisi kehittää kumppanuusverkostoaan muun muassa laatimalla kriteeristön kumppaniyrityksille sekä tarjoamalla yrityksille niiden tarpeisiin pohjautuvia palvelupaketteja.