Työnantajamielikuvan parantaminen työntekijälähettilyyden avulla : Zure Oy
Ovaska, Linnea (2024)
Ovaska, Linnea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403184634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403184634
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee työnantajamielikuvan parantamista työntekijälähettilyyden avulla. Työn toimeksiantaja on Zure Oy. Työntekijälähettilyys on käytäntö, jossa yrityksen omat työntekijät toimivat yrityksen edustajina ja markkinoijina.
Sosiaalinen media on tärkeä osa työntekijälähettilyyden toteuttamista. Työntekijät voivat jakaa positiivisia kokemuksiaan ja työelämäänsä sosiaalisessa mediassa, mikä lisää yrityksen näkyvyyttä ja bränditietoisuutta.
135 työntekijälähettilästä vastaa miljoonaa yrityksen Facebook-seuraajaa. Työntekijälähettiläiden tekemät postaukset ovat myös paljon vaikuttavampia, koska ne tulevat oikeilta ihmisiltä, eikä kasvottomilta yrityksiltä.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen. Tietoperusta laadittiin kirjallisista
materiaaleista, sekä henkilöhaastattelusta. Tutkimusmenetelmänäni tässä opinnäytetyössä oli kysely, joka suunnattiin Zuren aktiivisille työntekijälähettiläille.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työntekijälähettilyyden taustalla olevat juurisyyt, työntekijöiden kokemukset tästä käytännössä sekä mikä motivoi heitä osallistumaan työntekijälähettilyyteen. Työssä tarkastellaan myös työntekijälähettilyyttä yleisesti.
Kyselyn vastausten perusteella todettiin, että vaikka hyödyt, palkinnot ja kilpailut toimivat motivoivina tekijöinä monille, on myös tärkeää ottaa huomioon erilaiset yleisöt ja tarpeet ylläpitäessä työntekijälähettilyystyökalua.
Opinnäytetyössäni tekemäni kysely kannattaa tehdä uudelleen jonkin ajan kuluttua, jotta Zure on jatkossakin tietoinen työntekijälähettiläiden tuntemuksista työntekijälähettilyyttä kohtaan. Yleisesti voitiin todeta, että vastauksia kyselyyn oli määrällisesti vähän. Tällä oli vaikutusta palautteiden hyödynnettävyyteen.
Sosiaalinen media on tärkeä osa työntekijälähettilyyden toteuttamista. Työntekijät voivat jakaa positiivisia kokemuksiaan ja työelämäänsä sosiaalisessa mediassa, mikä lisää yrityksen näkyvyyttä ja bränditietoisuutta.
135 työntekijälähettilästä vastaa miljoonaa yrityksen Facebook-seuraajaa. Työntekijälähettiläiden tekemät postaukset ovat myös paljon vaikuttavampia, koska ne tulevat oikeilta ihmisiltä, eikä kasvottomilta yrityksiltä.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen. Tietoperusta laadittiin kirjallisista
materiaaleista, sekä henkilöhaastattelusta. Tutkimusmenetelmänäni tässä opinnäytetyössä oli kysely, joka suunnattiin Zuren aktiivisille työntekijälähettiläille.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työntekijälähettilyyden taustalla olevat juurisyyt, työntekijöiden kokemukset tästä käytännössä sekä mikä motivoi heitä osallistumaan työntekijälähettilyyteen. Työssä tarkastellaan myös työntekijälähettilyyttä yleisesti.
Kyselyn vastausten perusteella todettiin, että vaikka hyödyt, palkinnot ja kilpailut toimivat motivoivina tekijöinä monille, on myös tärkeää ottaa huomioon erilaiset yleisöt ja tarpeet ylläpitäessä työntekijälähettilyystyökalua.
Opinnäytetyössäni tekemäni kysely kannattaa tehdä uudelleen jonkin ajan kuluttua, jotta Zure on jatkossakin tietoinen työntekijälähettiläiden tuntemuksista työntekijälähettilyyttä kohtaan. Yleisesti voitiin todeta, että vastauksia kyselyyn oli määrällisesti vähän. Tällä oli vaikutusta palautteiden hyödynnettävyyteen.