Att bemästra en audition - viljan att bli musikalartist : praktiska råd i en auditionssituation
Askolin, Erica (2013)
Askolin, Erica
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120818857
Tiivistelmä
Tämä lopputyö on käytännönopas musikaaliartisteiksi haluaville ja niille, jotka haluavat tietää mitä on auditio eli koe-esiintyminen ja mitä siihen osallistuvalta vaaditaan. Tämä on empiirinen tutkimus, jossa aihetta on tutkittu haastattelemalla kolmea kokenutta musikaalituomaristossa istunutta henkilöä - Derek Barnesia, Gudrun Lindénia sekä Georg Malviusta. Lavaesiintymisen ja ramppikuumeen osalta tietolähteet ovat olleet pääosin suomenkielisiä. Aihetta on myös lähestytty amerikkalaisten ja englantilaisten kirjojen avulla.
Haastatteluissa on yritetty löytää vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Miten voit saada töitä koe-esiintymisien avulla? Mitä auditioissa tapahtuu? Mitä tulee tietää tuomaristosta ja miten heitä tulee kohdella? Mitä auditioitten jälkeen tapahtuu? Onko käytännönläheisiä keinoja, joilla voi helpottaa tilannetta? Mitä asiakirjoja tarvitaan mukaan?
Lisäksi työ tarjoaa laajan valikoiman käytännön neuvoja, miten kohdata ramppikuume ja miten helpottaa itse auditiotilannetta (koe-esiintymistilannetta.) Kuinka on mahdollista, että esiintyminen houkuttaa, vaikka välillä tuntuu siltä että jokainen esiintyminen on kuin taistelu elämästä ja kuolemasta.
Johtopäätöksenä on, että kaikkein tärkeintä on rakastaa sitä mitä tekee koko sydämestään. On myös tärkeää valmistaa itsensä sekä materiaali mahdollisimman hyvin tuleviin koettelemuksiin, hymyillä, olla yhteistyökykyinen, saada vatsassa liihottavat perhoset lentämään muodostelmassa, uskaltaa näyttää lahjakkuutensa ja uskaltaa olla oma itsensä. Sinä olet riittävän hyvä!
Haastatteluissa on yritetty löytää vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Miten voit saada töitä koe-esiintymisien avulla? Mitä auditioissa tapahtuu? Mitä tulee tietää tuomaristosta ja miten heitä tulee kohdella? Mitä auditioitten jälkeen tapahtuu? Onko käytännönläheisiä keinoja, joilla voi helpottaa tilannetta? Mitä asiakirjoja tarvitaan mukaan?
Lisäksi työ tarjoaa laajan valikoiman käytännön neuvoja, miten kohdata ramppikuume ja miten helpottaa itse auditiotilannetta (koe-esiintymistilannetta.) Kuinka on mahdollista, että esiintyminen houkuttaa, vaikka välillä tuntuu siltä että jokainen esiintyminen on kuin taistelu elämästä ja kuolemasta.
Johtopäätöksenä on, että kaikkein tärkeintä on rakastaa sitä mitä tekee koko sydämestään. On myös tärkeää valmistaa itsensä sekä materiaali mahdollisimman hyvin tuleviin koettelemuksiin, hymyillä, olla yhteistyökykyinen, saada vatsassa liihottavat perhoset lentämään muodostelmassa, uskaltaa näyttää lahjakkuutensa ja uskaltaa olla oma itsensä. Sinä olet riittävän hyvä!