Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kaksi kotia : Vuoroasuminen lapsen näkökulmasta

Kajavalta, Heidi (2014)

 
Avaa tiedosto
KajavaltaHeidi.pdf (1.252Mt)
Lataukset: 


Kajavalta, Heidi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418453
Tiivistelmä
Halusin tehdä opinnäytteen aiheesta, josta olisi apua sosiaalialan ammattilaisille. Työn teema löytyi kartoittamalla sosiaaliviraston tutkimustarpeita. Tutkin opinnäytteessäni vuoroasumislasten kokemuksia vuoroasumisesta.

Pyrin selvittämään kahden kodin lapsen näkökulmasta vuoroasumisen hyviä ja huo-noja puolia. Lisäksi tutkin näiden lasten hyvinvointia, tyytyväisyyttä ja ajatuksia vanhempien erosta. Tutkimusaineisto kerättiin yhdessä Rauman kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnan alaisten lastenvalvojien kanssa.

Lapsen huoltoa, tapaamista, elatusta ja asumista säätelevät eri lait. Tutkimuksessani perehdyin näihin lakeihin ja siihen, miten ne vaikuttavat vuoroasumisessa. Vuoro-asumiseen päädytään usein eron seurauksena, mutta on myös lapsia, jotka ovat aina asuneet kahdessa kodissa. Lain mukaan lapsella on oikeus molempiin vanhempiinsa ja tapaamisoikeus on aina lapsen oikeus.

Opinnäytetyöni hyötynä oli saada lapsen ääni kuuluviin sekä tuoretta tietoa siitä, miten lapsi kokee kahdessa kodissa asumisen. Toivon, että työlläni saatava tieto palvelee Rauman sosiaalialan viranomaisia, kun he tekevät päätöksiä lapsen eduksi.

Ammatillisen kehittymisen kannalta koin tärkeäksi, että opinnäytteessä oli mahdollisuus toteuttaa osaamista sosiaalialan konkreettisilla ammattivälineillä sekä käyttää myös muita opiskeltuja työmenetelmiä tutkimusta tehdessäni. Yhtä tärkeää oli päästä lapsen kokemusmaailmaan mukaan haastatteluiden kautta. Tutkimusta oli rajattu koskemaan vain lapsia, jotta lapsilähtöisyys korostui.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste