Hiusmuotoilu Cutsin palvelujen kehittäminen
Hyytiäinen, Kaisa (2014)
Hyytiäinen, Kaisa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418363
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, joka on tehty toimeksiantona Hiusmuotoilu Cutsille. Hiusmuotoilu Cuts on jyväskyläläinen parturi-kampaamo, joka käyttää toiminnassaan nimeä Hiusfriikki. Aiheen valin-taan vaikutti myös kirjoittajan kiinnostus yrittäjyyttä kohtaan. Tutkimuksen tarve syntyi, kun Hiusfriikil-le tuli tarve kehittää palvelujaan sekä erottautua kilpailijoista. Opinnäytetyössä tutkittiin, millaisia palve-luja Hiusfriikin asiakkaat toivoisivat saavansa. Lisäksi työssä selvitettiin mitä palveluita asiakkaat ovat käyttäneet, millaisena he kokevat Hiusfriikin toimitilan ja mitä he toivoisivat asiakasiltoihin.
Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia. Keskeisiä aiheita olivat asiakasryhmien segmentointi, palvelu tuotteena sekä markkinoinnin kilpailukeinot. Teoriaosuuden tarkoituksena oli koota toimeksiantajalle ohjeita palvelujen kehittämiseen ja yrityksen kilpailukeinojen suunnitteluun. Opinnäytetyössä tutkimus-menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Kysely toteutettiin lokakuussa 2014 Hiusfriikin toimi-tilassa paperisena sekä sähköisenä kyselynä, joihin sai vastata viikon ajan. Aineisto kerättiin molemmilla tavoilla, sillä tarkoituksena oli saada mahdollisemman suuri vastausmäärä. Tulokset kerättiin ja analysoi-tiin Webropol-ohjelmalla.
Kyselyyn vastasi 43 henkilöä, joten voidaan todeta tuloksien olevan luotettavat. Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat arvostavat Hiusfriikistä saamaansa hyvää asiakaspalvelua, työn laatua sekä laadukkaita kampaamotuotteita. Toimitila koettiin yleisesti viihtyisänä, mutta osa toivoi avarassa tilassa olevan enemmän väriä. Asiakasiltoihin toivottiin saavan muun muassa kampaamokursseja, hiustrendien esitte-lyjä sekä stailauspaketteja. Lisäksi asiakkaat toivoivat Hiusfriikistä saavan elämyksiä sekä kokonaisval-taisen hemmotteluhetken. Hiusfriikin kannattaa tulevaisuudessakin panostaa hyvään asiakaspalveluun. Kampaamoelämyksiä voisi tuoda esimerkiksi vaihtelevilla tarjoiluilla ja teemaviikoilla. Työstä voidaan johtaa jatko- ja lisätutkimuksia esimerkiksi tutkimalla asiakkaiden sen hetkistä mielipidettä palveluista ja suunnittelemalla palvelujen tuotteistamisoppaan.
Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia. Keskeisiä aiheita olivat asiakasryhmien segmentointi, palvelu tuotteena sekä markkinoinnin kilpailukeinot. Teoriaosuuden tarkoituksena oli koota toimeksiantajalle ohjeita palvelujen kehittämiseen ja yrityksen kilpailukeinojen suunnitteluun. Opinnäytetyössä tutkimus-menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Kysely toteutettiin lokakuussa 2014 Hiusfriikin toimi-tilassa paperisena sekä sähköisenä kyselynä, joihin sai vastata viikon ajan. Aineisto kerättiin molemmilla tavoilla, sillä tarkoituksena oli saada mahdollisemman suuri vastausmäärä. Tulokset kerättiin ja analysoi-tiin Webropol-ohjelmalla.
Kyselyyn vastasi 43 henkilöä, joten voidaan todeta tuloksien olevan luotettavat. Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat arvostavat Hiusfriikistä saamaansa hyvää asiakaspalvelua, työn laatua sekä laadukkaita kampaamotuotteita. Toimitila koettiin yleisesti viihtyisänä, mutta osa toivoi avarassa tilassa olevan enemmän väriä. Asiakasiltoihin toivottiin saavan muun muassa kampaamokursseja, hiustrendien esitte-lyjä sekä stailauspaketteja. Lisäksi asiakkaat toivoivat Hiusfriikistä saavan elämyksiä sekä kokonaisval-taisen hemmotteluhetken. Hiusfriikin kannattaa tulevaisuudessakin panostaa hyvään asiakaspalveluun. Kampaamoelämyksiä voisi tuoda esimerkiksi vaihtelevilla tarjoiluilla ja teemaviikoilla. Työstä voidaan johtaa jatko- ja lisätutkimuksia esimerkiksi tutkimalla asiakkaiden sen hetkistä mielipidettä palveluista ja suunnittelemalla palvelujen tuotteistamisoppaan.