”Ei meiltä mitään sinisilmäistä, lettipäistä tyttöä tule, mutta arvokas ja tärkeä lapsi.” : Lähemäen sairaalaopetuksen paluusiirtymien kehittämistyö opettajien näkökulmasta.
Haikonen, Laura (2014)
Haikonen, Laura
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318143
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Lähemäen sairaalaopetuksen paluusiirtymien kehittämisalueita lähettävän tahon ja vastaanottavien tahojen opettajien näkökulmasta. Lähettävänä tahona toimivat Lähemäen sairaalaopetuksen opettajat ja vastaanottavat tahot olivat oppilaita vastaanottavia opettajia eri kouluissa ympäri Mikkeliä. Opinnäytetyö toteutettiin haastattelemalla lähettävän ja vastaanottavan tahon opettajia sekä oppilaiden siirtymiä koordinoivaa laaja-alaista erityisopettajaa. Haastateltavina oli yhteensä kahdeksan opettajaa.
Lupa opinnäytetyön toteuttamiseen saatiin Mikkelin kasvatus- ja opetusjohtajalta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena ja aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin kevään 2014 aikana. Haastattelun antaneilta opettajilta kerättiin suostumukset haastatteluiden nauhoittamiseen, aineiston litterointiin ja käyttöön opinnäytetyössä.
Opinnäytetyössä esiin nousseet kehittämisalueet opettajien näkökulmasta olivat jälkiseurannan kehittäminen, siirtymän kynnyksen madaltaminen ja tahojen välisen toiminnan jäsentäminen sekä saattaen vaihdon pehmentäminen. Tuloksia on tarkoitus käyttää Lähemäen sairaalaopetuksen siirtymien ja opettajien työssä jaksamisen kokonaisvaltaiseen kehittämiseen.
Lupa opinnäytetyön toteuttamiseen saatiin Mikkelin kasvatus- ja opetusjohtajalta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena ja aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin kevään 2014 aikana. Haastattelun antaneilta opettajilta kerättiin suostumukset haastatteluiden nauhoittamiseen, aineiston litterointiin ja käyttöön opinnäytetyössä.
Opinnäytetyössä esiin nousseet kehittämisalueet opettajien näkökulmasta olivat jälkiseurannan kehittäminen, siirtymän kynnyksen madaltaminen ja tahojen välisen toiminnan jäsentäminen sekä saattaen vaihdon pehmentäminen. Tuloksia on tarkoitus käyttää Lähemäen sairaalaopetuksen siirtymien ja opettajien työssä jaksamisen kokonaisvaltaiseen kehittämiseen.