Käyttäjäkeskeisyys ja pelillistäminen oppimispelin suunnittelussa
Väisänen, Merja (2014)
Väisänen, Merja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817290
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja kehittää pelisuunnitelmakonsepti oppimispelistä, joka opettaisi yhdistyksille yksityisarkiston seulontaa. Suunnittelussa hyödynnettiin pelillistämisen ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiä. Opinnäytetyö kuului osaksi Mikkelin ammattikorkeakoulun sähkö- ja informaatiotekniikan laitoksen Sähköisten palveluiden soveltavan tutkimuksen rakenteet -hanketta.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta osasta: teoriasta, tutkimuksesta ja produktiosta. Teoriaosassa määritellään yksityisarkiston seulontaan, oppimispeleihin, pelillistämiseen ja käyttäjäkeskeisyyteen liittyvät keskeisimmät käsitteet. Osiossa käydään läpi myös projektin aikana käytetyt tutkimus- ja suunnittelumenetelmät.
Projektin taustatutkimuksen tavoitteena oli perehtyä yksityisarkiston seulontaan tekemällä haastatteluita ja havainnointeja. Tutkimuksen aikana tehtiin myös benchmarkkausta sekä käyttäjätutkimus, jossa haastateltiin paikallistasolla toimivien yhdistysten edustajia. Käyttäjätutkimuksessa tärkeää oli käyttäjien tarpeiden selvittäminen ja ideoiden kerääminen.
Projektin produktio-osassa suunnitellaan erilaisia konsepteja pelisuunnitelmalle, joita arvioitiin käyttäjä-keskeisesti paperiprototyyppien avulla. Näiden arviointien perusteella kehitettiin pelisuunnitelmakonsepti, joka esitellään opinnäytetyön lopussa.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta osasta: teoriasta, tutkimuksesta ja produktiosta. Teoriaosassa määritellään yksityisarkiston seulontaan, oppimispeleihin, pelillistämiseen ja käyttäjäkeskeisyyteen liittyvät keskeisimmät käsitteet. Osiossa käydään läpi myös projektin aikana käytetyt tutkimus- ja suunnittelumenetelmät.
Projektin taustatutkimuksen tavoitteena oli perehtyä yksityisarkiston seulontaan tekemällä haastatteluita ja havainnointeja. Tutkimuksen aikana tehtiin myös benchmarkkausta sekä käyttäjätutkimus, jossa haastateltiin paikallistasolla toimivien yhdistysten edustajia. Käyttäjätutkimuksessa tärkeää oli käyttäjien tarpeiden selvittäminen ja ideoiden kerääminen.
Projektin produktio-osassa suunnitellaan erilaisia konsepteja pelisuunnitelmalle, joita arvioitiin käyttäjä-keskeisesti paperiprototyyppien avulla. Näiden arviointien perusteella kehitettiin pelisuunnitelmakonsepti, joka esitellään opinnäytetyön lopussa.