Taidetyöpajojen tuotteistaminen venäläisille matkailijoille
Lappalainen, Hilja (2014)
Lappalainen, Hilja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112917488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112917488
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään taidetyöpajojen tuotteistamista venäläisille matkailijoille. Opinnäyte-työn tilaaja on kuopiolainen kulttuurialan yritys Anya Productions Ky. Yritys ei ole ennen tuottanut pal-veluita venäläisille matkailijoille, joten opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaisia asioita tuotteis-tusprosessissa olisi hyvä ottaa huomioon, kun kohderyhmänä ovat venäläiset matkailijat.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutustutaan ensimmäisenä venäläisiin matkailijoihin Suomessa erilaisten lukujen ja tilastojen avulla. Luvussa käsitellään myös venäläismatkailijoiden odotuksista ja tarpeista lo-maillessaan Suomessa. Lisäksi teoriaosuudessa avataan kulttuurimatkailun käsitettä. Kolmannessa lu-vussa käsitellään tuotteistamisen teoriaa, mitä se on, miksi tuotteistaminen kannattaa ja miten tuotteista-misprosessi toteutetaan. Opinnäytetyötä varten toteutettiin kaksi teemahaastattelua.
Lopussa opinnäytetyön tulokset on jaoteltu viiteen osaan. Jaottelun pohjana on käytetty haastatteluissa esiin nousseita teemoja sekä aikaisempia tutkimuksia ja selvityksistä. Tuloksissa käsitellään keinoja ja toimenpide-ehdotuksia opinnäytetyön tilaajalle taidetyöpajojen tuotteistusprosessia varten. Keskeisin tuloksissa noussut asia oli erilaisten kulttuurierojen ja kulutustottumusten huomioon ottaminen taide-työpajojen tuotteistamisprosessissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutustutaan ensimmäisenä venäläisiin matkailijoihin Suomessa erilaisten lukujen ja tilastojen avulla. Luvussa käsitellään myös venäläismatkailijoiden odotuksista ja tarpeista lo-maillessaan Suomessa. Lisäksi teoriaosuudessa avataan kulttuurimatkailun käsitettä. Kolmannessa lu-vussa käsitellään tuotteistamisen teoriaa, mitä se on, miksi tuotteistaminen kannattaa ja miten tuotteista-misprosessi toteutetaan. Opinnäytetyötä varten toteutettiin kaksi teemahaastattelua.
Lopussa opinnäytetyön tulokset on jaoteltu viiteen osaan. Jaottelun pohjana on käytetty haastatteluissa esiin nousseita teemoja sekä aikaisempia tutkimuksia ja selvityksistä. Tuloksissa käsitellään keinoja ja toimenpide-ehdotuksia opinnäytetyön tilaajalle taidetyöpajojen tuotteistusprosessia varten. Keskeisin tuloksissa noussut asia oli erilaisten kulttuurierojen ja kulutustottumusten huomioon ottaminen taide-työpajojen tuotteistamisprosessissa.