Työelämän vaatimukset kylmä- ja lämmityslaiteasentajan työssä
Kyröläinen, Ari (2014)
Kyröläinen, Ari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817333
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työelämän vaatimuksia sähkötekniikan kannalta katso-en. Tarkempi kohderyhmä, kylmä- ja lämmityslaiteasentajat tulivat kiinnostavaksi sen monialai-suuden vuoksi. Automaatioasteen edelleen kehittyessä, loppukäyttäjäkin on saatava tyytyväiseksi riittävällä käytönopastuksella. Kasvava tarve mahdollisimman monialaiselle osaamiselle on ole-massa.
Työkaluina työssä käytin aiempaa sähkö alan työkokemustani, ammatillisen opettajan työkoke-muksia sähkö- ja automaatiotekniikan koulutuksesta, talotekniikan perustutkinnon putkiasennuk-sen kylmä- ja lämmityslaiteasentajan tutkintojen perusteita sekä alan työnantajien ja esimiesten lähestymistä haastatteluin.
Tarkoitus on saada opinnoissa käsitelty asia tukemaan toistakin alaa mahdollisimman hyvin, unohtaa ei voi myöskään kouluttajan tarvitsemaa monialaisuutta ja sen kehittämistä.
Aikuiskouluttajalla itsellään on hyvä olla riittävä elämänkokemus ja työkokemus, onhan opiske-lijoissa usein monipuolisiakin alojensa taitajia.
Kiinnostavaa on myös pohdiskella opiskelijaksi hakeutuvan henkilön valmiuksia tiivistettyyn ja omaa ohjautuvuutta vaativaan aikuisopiskeluun. Opiskelija on saatava syventymään tiedollisen oppimisen lisäksi kahden alan vaatimiin työtehtävä muodossa tapahtuviin harjoituksiin.
Työkaluina työssä käytin aiempaa sähkö alan työkokemustani, ammatillisen opettajan työkoke-muksia sähkö- ja automaatiotekniikan koulutuksesta, talotekniikan perustutkinnon putkiasennuk-sen kylmä- ja lämmityslaiteasentajan tutkintojen perusteita sekä alan työnantajien ja esimiesten lähestymistä haastatteluin.
Tarkoitus on saada opinnoissa käsitelty asia tukemaan toistakin alaa mahdollisimman hyvin, unohtaa ei voi myöskään kouluttajan tarvitsemaa monialaisuutta ja sen kehittämistä.
Aikuiskouluttajalla itsellään on hyvä olla riittävä elämänkokemus ja työkokemus, onhan opiske-lijoissa usein monipuolisiakin alojensa taitajia.
Kiinnostavaa on myös pohdiskella opiskelijaksi hakeutuvan henkilön valmiuksia tiivistettyyn ja omaa ohjautuvuutta vaativaan aikuisopiskeluun. Opiskelija on saatava syventymään tiedollisen oppimisen lisäksi kahden alan vaatimiin työtehtävä muodossa tapahtuviin harjoituksiin.