Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

CAD-mallien käyttö Unreal Engine 5 -virtuaalitodellisuudessa

Innanen, Joni (2024)

 
Avaa tiedosto
Innanen_Joni.pdf (2.880Mt)
Lataukset: 


Innanen, Joni
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403204763
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää mahdollisimman optimaalinen keino hyödyntää valmiita CAD-malleja Unreal Engine 5 -pelimoottorilla virtuaalitodellisuudessa. Opinnäytetyötä aloittaessa Epic Games oli juuri julkaissut Unreal Engine 5.3.2 version pelimoottorista, ja se valikoitui alustaksi opinnäytetyöhön kehittyneiden ominaisuuksien ja hyvien tulevaisuuden näkymien vuoksi. Työn teoriaosuudessa käydään läpi muun muassa eri alustojen vertailua, yleisimpiä ongelmia ja riskejä CAD-mallien käytöstä pelimoottoreissa sekä esitellään valittua alustaa. Käytännön osuudessa perehdytään siihen, miten CAD-malleja voidaan tuoda Unreal Engine 5 -pelimoottoriin käyttäen kahta eri menetelmää. Ensimmäinen tapa korostaa suorituskykyä ja visuaalista laatua. Tässä tavassa kappale käsitellään niin kuin se tulisi loppukäyttöä varten optimoida sulavaa virtuaalitodellisuuskokemusta varten. Tämä tapa voi olla aikaa vievä, mutta se on käytännössä välttämätön, jotta virtuaalikokemus ei kärsisi. Toisena tapana opinnäytetyön lopussa sen käytännön osiossa perehdytään tarkemmin siihen, miten kappale voidaan tuoda Unreal Engine 5 -pelimoottoriin 3D-skannauksen avulla ja missä vaiheessa se on kehityksen osalta.

Yhteenvetona opinnäytetyö osoittaa, että Unreal Engine 5 -pelimoottori on erinomainen työkalu realistisen ja suorituskykyisen virtuaalitodellisuusalustan luomiseen, kunhan työlle annetut resurssit kohtaavat halutun laadun ja odotetun suorituskyvyn. Lisäksi opinnäytetyö osoittaa, että taiteellisten ohjelmien käyttö voi tuoda suurta lisäarvoa prosessiin mahdollistamalla CAD-mallienn kevennyksen ja sitä kautta myös suorituskykyisen ja visuaalisesti laadukkaan virtuaalitodellisuusympäristön. Opinnäytetyössä ei oteta kantaa Unreal Enginen ohjelmointiin, vaan se käsittelee kappaleen integrointia, optimointia ja käsittelyä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste