Framtidens socionomutbildningar: en behörighet, olika färdigheter?
Niinimäki, Touko; Witick, Jonathan (2014)
Niinimäki, Touko
Witick, Jonathan
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919071
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Högskolan Arcadan toimeksiannosta. Arcada on kiinnostunut tulevaisuuden sosionomitutkintojen sisällöistä ja rakenteista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laadullisesti tutkia neljää eri sosionomitutkintoa neljässä ammattikorkeakoulussa. Tutkimme sekä sosionomitutkintojen sisällöllisiä painotuksia sekä myös rakenteita. Tämän lisäksi tavoitteenamme on edistää yhteiskunnallista keskustelua Suomessa toimivien sosionomitutkintojen tulevaisuudesta.
Tutkimuskysymyksemme ovat seuraavat: Minkälaisia valmiuksia sosionomitutkinnot painottavat? Kuinka ammattikorkeakoulut perustelevat valitsemiaan painotettuja valmiuksia sosionomitutkintojensa puitteissa? Minkälaisia näkemyksiä vastaajilla on tulevaisuuden sosionomitutkinnoista? Miten vastaajat suhtautuvat sosionomitutkintojen yhdenmukaistamiseen?
Tämä opinnäytetyö on toteutettu avoimen haastattelurakenteen kautta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyy ”kompetenssi”-termin käsittelyyn. Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että eri sosionomitutkinnot (AMK) suhtautuvat positiivisesti ammattikorkeakoulujen mahdollisuuksiin suunnitella omat opetussuunnitelmansa. Työelämänpainotteisuus ja kansallisesti sitovat kompetenssitavoitteet sosionomiopiskelijoille (AMK) mää-rittävät myös sen, miltä tutkintojen opetussuunnitelmat sisällön osalta näyttävät. Ammattikorkeakoulujen vastaajat näkevät, että sosionomitutkinnot (AMK) voisivat tulevaisuu-dessa painottaa esimerkiksi yrittäjyyttä, digitalisaatiota, lainsäädännön tuntemusta, verkostotyöskentelyä ja tietoisuutta sekä osaamista asiakkaiden moninaisiin elämäntilanteisiin liittyen.
Tutkimuskysymyksemme ovat seuraavat: Minkälaisia valmiuksia sosionomitutkinnot painottavat? Kuinka ammattikorkeakoulut perustelevat valitsemiaan painotettuja valmiuksia sosionomitutkintojensa puitteissa? Minkälaisia näkemyksiä vastaajilla on tulevaisuuden sosionomitutkinnoista? Miten vastaajat suhtautuvat sosionomitutkintojen yhdenmukaistamiseen?
Tämä opinnäytetyö on toteutettu avoimen haastattelurakenteen kautta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyy ”kompetenssi”-termin käsittelyyn. Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että eri sosionomitutkinnot (AMK) suhtautuvat positiivisesti ammattikorkeakoulujen mahdollisuuksiin suunnitella omat opetussuunnitelmansa. Työelämänpainotteisuus ja kansallisesti sitovat kompetenssitavoitteet sosionomiopiskelijoille (AMK) mää-rittävät myös sen, miltä tutkintojen opetussuunnitelmat sisällön osalta näyttävät. Ammattikorkeakoulujen vastaajat näkevät, että sosionomitutkinnot (AMK) voisivat tulevaisuu-dessa painottaa esimerkiksi yrittäjyyttä, digitalisaatiota, lainsäädännön tuntemusta, verkostotyöskentelyä ja tietoisuutta sekä osaamista asiakkaiden moninaisiin elämäntilanteisiin liittyen.