Johtaminen työhyvinvoinnin edistäjänä : Hotelli X
Sahala, Sini (2014)
Sahala, Sini
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919159
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii johtamisen ja työhyvinvoinnin välistä yhteyttä. Tavoitteena on selvittää, miten johtamisen avulla voidaan edistää hyvinvointia työssä. Työhyvinvoinnin viitekehyksenä on kolme organisatorista tasoa: ylin johto, yksikkötaso ja yksittäinen työntekijä. Lähestymistavaksi otettiin malli ylhäältä alaspäin eli, miten työhyvinvoinnin strateginen johtaminen näkyy yksikkötasolla, ja miten yksikkötason esimiestyö heijastuu yksittäisen työntekijän työhyvinvointiin.
Työn toimeksiantajana ja kohdeyrityksenä on helsinkiläinen hotelli, Hotelli X. Lähtökohtana tutkimukselle on henkilökunnan työhyvinvointitulosten heikkeneminen kevään 2013 ja 2014 välillä. Heikentyneet osa-alueet pitivät sisällään sitoutumisen, turvallisuuden, palautteenannon ja palkitsemisen, esimiesten tavoittamisen, viestinnän ja työntekijän huomioimisen.
Opinnäytetyö toteutettiin syksyllä 2014. Työ suunnattiin vastaanoton osastolle. Työssä käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Kohdeyrityksen hotellinjohtajaa ja vastaanottopäällikköä haastateltiin teemahaastattelumenetelmällä. Vastaanoton työntekijöille suunniteltiin räätälöity työhyvinvointikysely, jossa heikentyneitä osa-alueita avattiin eri näkökulmista. Kyselyyn vastasi kymmenen työntekijää. Osallistuvan havainnoinnin avulla seurattiin esimiesten ja työntekijöiden välistä vuoropuhelua yrityksen järjestämässä työhyvinvointipäivässä, jossa räätälöidyn työhyvinvointikyselyn tulokset käytiin läpi.
Tärkeimpiä tuloksia työhyvinvointia heikentävinä tekijöinä olivat vuorossa yksin oleminen, esimiesten ja työntekijöiden yhteen hiileen puhaltamattomuus, lupauksista kiinni pitämättömyys, esimiehen esimerkin näyttämisen puute ja kehityskeskusteluiden vähäinen määrä. Lisäksi työntekijät kaipasivat esimieheltä enemmän tiedotusta, läsnäoloa ja työntekijän kuuntelua ja arvostusta. Tulosten pohjalta toimeksiantajalle esitettiin kehitysehdotuksia.
Työn toimeksiantajana ja kohdeyrityksenä on helsinkiläinen hotelli, Hotelli X. Lähtökohtana tutkimukselle on henkilökunnan työhyvinvointitulosten heikkeneminen kevään 2013 ja 2014 välillä. Heikentyneet osa-alueet pitivät sisällään sitoutumisen, turvallisuuden, palautteenannon ja palkitsemisen, esimiesten tavoittamisen, viestinnän ja työntekijän huomioimisen.
Opinnäytetyö toteutettiin syksyllä 2014. Työ suunnattiin vastaanoton osastolle. Työssä käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Kohdeyrityksen hotellinjohtajaa ja vastaanottopäällikköä haastateltiin teemahaastattelumenetelmällä. Vastaanoton työntekijöille suunniteltiin räätälöity työhyvinvointikysely, jossa heikentyneitä osa-alueita avattiin eri näkökulmista. Kyselyyn vastasi kymmenen työntekijää. Osallistuvan havainnoinnin avulla seurattiin esimiesten ja työntekijöiden välistä vuoropuhelua yrityksen järjestämässä työhyvinvointipäivässä, jossa räätälöidyn työhyvinvointikyselyn tulokset käytiin läpi.
Tärkeimpiä tuloksia työhyvinvointia heikentävinä tekijöinä olivat vuorossa yksin oleminen, esimiesten ja työntekijöiden yhteen hiileen puhaltamattomuus, lupauksista kiinni pitämättömyys, esimiehen esimerkin näyttämisen puute ja kehityskeskusteluiden vähäinen määrä. Lisäksi työntekijät kaipasivat esimieheltä enemmän tiedotusta, läsnäoloa ja työntekijän kuuntelua ja arvostusta. Tulosten pohjalta toimeksiantajalle esitettiin kehitysehdotuksia.