Asiakastyytyväisyydestä asiakasuskollisuuteen : Case K-Supermarket Länsiportti
Sippola, Marianne (2014)
Sippola, Marianne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019217
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perustuu laadulliseen tutkimukseen K-Supermarket Länsiportin asiakastyytyväisyydestä. Tutkimuksen tulosten avulla pyritään paitsi ymmärtämään Länsiportissa asioivia asiakkaita ja heidän tarpeitaan paremmin, niin myös kehittämään kaupan toimintaa vastaamaan kattavammin asiakkaiden toiveisiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu asiakaspalvelun laadusta ja siitä, mikä siihen vaikuttaa, sekä asiakasuskollisuudesta ja siitä, miten sitä saadaan aikaan. Teoria on kerätty alan kirjallisuudesta. Lisäksi työssä käytettiin lähteenä internetjulkaisuja, jotta aikaansaatu tieto on mahdollisimman ajantasaista.
Tutkimus toteutettiin K-Supermarket Länsiportin Facebook -sivun välityksellä lomakekyselynä. Avokysymyksiä sisältävän laadullisen tutkimuksen todettiin palvelevan KSupermarket Länsiportin tarpeita paremmin kuin määrällisen, rasti ruutuun tyyppisen tutkimuksen. Tutkimus onnistui hyvin ja siihen saatiin vastauksia kahdeksankymmentä. Määrä koettiin riittäväksi. Vastauksista saatiin tärkeää informaatiota K-Supermarket Länsiportin asiakkaiden kokemasta asiakaspalvelun laadusta. Lisäksi saatiin joitakin kehitysehdotuksia kaupan tulevaisuutta varten.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu asiakaspalvelun laadusta ja siitä, mikä siihen vaikuttaa, sekä asiakasuskollisuudesta ja siitä, miten sitä saadaan aikaan. Teoria on kerätty alan kirjallisuudesta. Lisäksi työssä käytettiin lähteenä internetjulkaisuja, jotta aikaansaatu tieto on mahdollisimman ajantasaista.
Tutkimus toteutettiin K-Supermarket Länsiportin Facebook -sivun välityksellä lomakekyselynä. Avokysymyksiä sisältävän laadullisen tutkimuksen todettiin palvelevan KSupermarket Länsiportin tarpeita paremmin kuin määrällisen, rasti ruutuun tyyppisen tutkimuksen. Tutkimus onnistui hyvin ja siihen saatiin vastauksia kahdeksankymmentä. Määrä koettiin riittäväksi. Vastauksista saatiin tärkeää informaatiota K-Supermarket Länsiportin asiakkaiden kokemasta asiakaspalvelun laadusta. Lisäksi saatiin joitakin kehitysehdotuksia kaupan tulevaisuutta varten.