Isien kokemuksia päivähoidon aloituksesta päiväkoti Pikkukirsikassa
Santanen, Kaisa (2014)
Santanen, Kaisa
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120919164
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää isien kokemuksia päivähoidon aloituksesta ja aloitukseen liittyvistä käytännöistä, sekä nostaa esiin kehitysideoita päivähoidon aloitukseen liittyen. Saatujen tulosten avulla päivähoidon aloitusta voidaan kehittää sujuvammaksi tapahtumaksi niin hoidon aloittavalle lapselle, tämän vanhemmille kuin päivähoidon henkilökunnallekin. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Pöytyäläisen Päiväkoti Pikkukirsikan kanssa.
Tutkimukseni oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla 13 isältä keväällä 2014. Tutkimusaineisto koostui lopulta 12 takaisin palautetusta kyselylomakkeesta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimukseni teoriaosuudessa käsittelin varhaiskasvatusta, päivähoitoa, päivähoidon aloitusta ja isyyttä.
Tutkimustulosten mukaan isien kokemukset päivähoidon aloituksesta olivat suurimmalla osalla positiivisia, ja isät olivat tyytyväisiä päivähoidon aloitukseen. Tyytyväisyyteen vaikuttivat toivotun hoitopaikan saaminen, hoitopaikan hakemisen sujuvuus sekä hoitopaikan nopea löytyminen. Isät myös ilmaisivat luottavansa päivähoitopaikkaan. Joitain isiä hoidon aloitus kuitenkin jännitti. Isiä jännitti lapsen selviytyminen uudessa paikassa, uusien ihmisten kanssa. Joku isistä tunsi myös häpeää lapsensa aloittaessa päivähoidon. Huolen ja jännityksen tunteita kuitenkin lievensivät aikaisempi kokemus päivähoidon aloituksesta sekä luottamus hoitopaikan laatuun.
Tärkeimmäksi aloituskäytännöksi isät kokivat tutustumiskerrat. Isät kokivat tutustumiskertojen olevan erityisen tärkeitä lapsen päivähoitoon sopeutumisen kannalta. Isät kokivat tutustumiskerrat hyödyllisiksi myös itselleen päivähoitopaikkaan tutustumisen sekä sieltä saatavan tiedon vuoksi. Tärkeimmäksi tiedonlähteeksi isät mainitsivat henkilökunnan kanssa käydyt keskustelut. Esille tulleet kehitysideat liittyivät tiedon kulkuun. Ehdotuksena oli ajatus oppaasta, joka jaettaisiin päivähoidon aloittavan lapsen vanhemmille. Toisena kehittämiskohteena mainittiin riittävän tiedon kertomista lapsen hoitopäivästä lasta kotiin haettaessa.
Tutkimukseni oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla 13 isältä keväällä 2014. Tutkimusaineisto koostui lopulta 12 takaisin palautetusta kyselylomakkeesta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimukseni teoriaosuudessa käsittelin varhaiskasvatusta, päivähoitoa, päivähoidon aloitusta ja isyyttä.
Tutkimustulosten mukaan isien kokemukset päivähoidon aloituksesta olivat suurimmalla osalla positiivisia, ja isät olivat tyytyväisiä päivähoidon aloitukseen. Tyytyväisyyteen vaikuttivat toivotun hoitopaikan saaminen, hoitopaikan hakemisen sujuvuus sekä hoitopaikan nopea löytyminen. Isät myös ilmaisivat luottavansa päivähoitopaikkaan. Joitain isiä hoidon aloitus kuitenkin jännitti. Isiä jännitti lapsen selviytyminen uudessa paikassa, uusien ihmisten kanssa. Joku isistä tunsi myös häpeää lapsensa aloittaessa päivähoidon. Huolen ja jännityksen tunteita kuitenkin lievensivät aikaisempi kokemus päivähoidon aloituksesta sekä luottamus hoitopaikan laatuun.
Tärkeimmäksi aloituskäytännöksi isät kokivat tutustumiskerrat. Isät kokivat tutustumiskertojen olevan erityisen tärkeitä lapsen päivähoitoon sopeutumisen kannalta. Isät kokivat tutustumiskerrat hyödyllisiksi myös itselleen päivähoitopaikkaan tutustumisen sekä sieltä saatavan tiedon vuoksi. Tärkeimmäksi tiedonlähteeksi isät mainitsivat henkilökunnan kanssa käydyt keskustelut. Esille tulleet kehitysideat liittyivät tiedon kulkuun. Ehdotuksena oli ajatus oppaasta, joka jaettaisiin päivähoidon aloittavan lapsen vanhemmille. Toisena kehittämiskohteena mainittiin riittävän tiedon kertomista lapsen hoitopäivästä lasta kotiin haettaessa.