Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Maatalousyrityksen omistajanvaihdos suvun ulkopuolisena yrityskauppana: Myyjän ja ostajan näkemyksien kohtaaminen

Taulavuori, Pinja (2024)

 
Avaa tiedosto
Taulavuori_Pinja.pdf (744.0Kt)
Lataukset: 


Taulavuori, Pinja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403214840
Tiivistelmä
Maatalousyritysten määrä on pidemmän aikaa ollut laskussa. Erityisesti pienet yritykset ovat vähentyneet. Suurempien maatalousyritysten osuuden suhteellinen kasvaminen luo tarpeen ammattitaitoisille jatkajille. Yli 65-vuotiaiden yrittäjien määrä on kasvanut samalla, kun uusien yrittäjien määrä on laskenut. Keski-iän noustessa voidaan olettaa, että tulevaisuudessa yhä useampi maatalousyritys on vailla jatkajaa. Ratkaisuvaihtoehtoja tarvittaisiin yritystoiminnan lopettamiseen niille, jotka haluavat toiminnastaan luopua sekä kannustimia niille, jotka ovat kiinnostuneita maatalousyrittämisestä tai haluavat kehittää toimintaansa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ymmärrystä maatalousyritysten myymisestä ja ostamisesta. Tarkoituksena oli tarjota vaihtoehtoja niille maatalousyrittäjille, jotka miettivät yrityksensä tulevaisuutta sekä niille maataloudesta kiinnostuneille, jotka haluaisivat ryhtyä maatalousyrittäjiksi. Keskiössä oli myyjän ja ostajan käymä prosessi tilakauppaan liittyen sekä selvitys heidän keskinäisten tarpeidensa kohtaamisesta. Toisena olennaisena teemana tarkasteltiin arvon määrittämistä ja kauppahinnan muodostumista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, jotta päästiin syvällisemmin tarkastelemaan haastateltavien kokemuksia tilakaupasta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Opinnäytetyöhön haastateltiin kolme maatalousyrityksen myyjää sekä kuusi ostajaa.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että haastateltujen yrittäjien tilakaupan taustalla oli vanheneminen ja ostamisen taustalla kiinnostus maatalousyrittämistä kohtaan. Tärkeänä myyjät pitivät ajoissa suunnitteluun ryhtymistä ja kohtuullista kauppahintaa. Ostajien mielestä tärkeää oli ostokohteeseen perusteellinen tutustuminen sekä kannattavan ostokohteen löytäminen. Myyjien ja ostajien välillä oli ollut vahva luottamus. Neuvoja ja tietoja oli välitetty avoimesti, paitsi yhden ostajan ja myyjän välillä oli ollut erimielisyyksiä muun muassa kauppahintaan liittyen. Myyjät ja ostajat laativat laskelmia omista näkökulmistaan. Myyjät laskivat yrityksen arvoa ja heidän veroseuraamuksiaan. Ostajia kiinnosti, millä hinnalla on kannattava ostaa, jotta tuotoilla pystytään maksamaan pankille laina takaisin sekä jatkamaan yritystoimintaa kannattavasti. Myyjät ja ostajat osasivat hyvin ymmärtää toistensa näkökulmia. Yhtenä päätelmänä voidaan pitää sitä, että maatalousyrityksen ollessa kannattava ja myyjän taloudellisen tilanteen ollessa hyvä, myyjän oli helpompi myydä yritys kohtuulliseen hintaan, jolloin ostajakin oli valmis sen ostamaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste