dc.contributor.author | Kyrönseppä, Jussi | |
dc.date.accessioned | 2014-12-11T11:27:34Z | |
dc.date.available | 2014-12-11T11:27:34Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2014121119416 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/84833 | |
dc.description.abstract | This Bachelor’s thesis examines the role of transmedia in regards to spreadability and longevity of the intellectual property for a game company. The primary goal is to gain experience in the field of transmedia design. The purpose is thus to develop the intellectual property of Stupid Stupid Games towards spreadability and growth.
The thesis is made of theory section and an analysis section. The theory section examines the transmedia writings of Jesse Schell, Jeff Gomez, Tim Dowd, Michael Fry, Michael Niederman and Josef Steiff. The aim was to find similarities in the writings and to come up with a short list of factors that the authors considered crucial to transmedia. In the analysis section the author compares these factors to successful intellectual properties of entertainment companies. The analysis shows that the factors have a bearing on the longevity and spreadability of these properties.
The factors work as a foundation for future studies in how to design content for video games as intellectual property. The results have had an impact on how Stupid Stupid Games designed content for Johnny Graves –The Bastard Son of Satan –computer game. | en |
dc.description.abstract | Opinnäytetyö käsittelee transmediasuunnittelun suhdetta peliyhtiön aineettoman omaisuuden levinneisyyteen ja pitkäikäisyyteen. Tarkoitus on ensisijaisesti kasvattaa asiantuntijuutta transmediasuunnittelun alalla. Tavoitteena on täten kehittää Stupid Stupid Games –yhtiön aineettoman omaisuuden pitkäikäisyyttä ja levinneisyyttä.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja analyysiosuudesta. Teoriaosuudessa tarkastellaan Jesse Schellin, Jeff Gomezin, Tim Dowdin, Michael Fryn, Michael Niedermanin ja Josef Steiffin transmedia-kirjoituksia. Vertaamalla tekstejä tavoitteena oli löytää lyhyt lista faktoreita, joita kirjoittajat pitivät tärkeinä transmedian suunnitteluun. Analyysissa tutkija vertaa faktoreita viihdeyhtiöiden menestyneisiin tuotteisiin. Analyysi osoittaa, että faktoreilla on merkitystä tuotteiden pitkäikäisyyteen ja levinneisyyteen.
Faktorit toimivat pohjana peliyhtiön aineettoman omaisuuden suunnittelun jatkotutkimukselle. Tuloksilla on ollut merkitystä Stupid Stupid Gamesin Johnny Graves –The Bastard Son of Satan –pelin suunnitteluun.
Asiasanat | fi |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Using Transmedia to Design Intellectual Property for a Game Company | en |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/436 | |
dc.organization | HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu | |
dc.keyword | Transmedia | |
dc.keyword | intellectual property | |
dc.keyword | LEGO | |
dc.keyword | Bionicle | |
dc.keyword | Star Wars | |
dc.keyword | DC Comics | |
dc.keyword | Marvel | |
dc.contributor.organization | HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Tietojenkäsittely|sv=Informationsbehandling|en=Business Information Technology| | |
dc.subject.discipline | Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma | |