Clean Solutions Finland Kb: Kyselytutkimus Kiinan markkinoilla
Andersson, Charlotta (2014)
Andersson, Charlotta
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418412
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää kyselytutkimuksen avulla kiinalaisten kuluttajien ostotottumuksia puhtaanapitotuotteissa. Tarkempaa tietoa haluttin saada siitä, että mitä tuotteita, mistä ja millä summalla tilaajayritys Clean Solutions Finland Kb:n potentiaaliset asiakkaat Kiinassa ostavat kodin puhdistustuotteita, ja mitkä ovat tärkeimmät ostopäätökseen vaikuttavat tekijät. Kyselyllä haluttiin myös selvittää kiinalaisten kuluttajien tietämys sanasta ”biohajoava”, ja ostaisivatko kuluttajat biohajoavia puhdistustuotteita, mikäli niitä olisi tarjolla.
Tutkimus toteutettiin empiirisenä kenttätutkimuksena Changzhou- nimisessä kaupungissa Kiinassa porilaiselle Clean Solutions Finland Kb (CSF)- nimiselle pienyritykselle, joka on erikoistunut 100%:sti biohajoavien kodin puhdistusaineiden tuottamiseen ja myyntiin ”PohjanNeito”- ja ”PohjanAkka”- sarjoillaan. CSF:n missio on tuottaa täysin biohajoavia tuotteita ja saada tuotteet kaikkien ulottuville tulotasosta riippumatta.
Teoriaosassa käsitellään Kiinan kulttuurin ja kaupankäynnin erityispiirteitä ja selvitetään markkinatutkimuksen tekoa kansainvälisillä markkinoilla. Kirjoitetun teorian pohjalta ei voida vetää yleispäteviä johtopäätöksiä liittyen Kiinan kulttuurisiin eroihin ja kaupankäynnin erityispiirteisiin siellä, johtuen muun muassa maan laajuudesta.
Tutkimustulosten perusteella kiinalaiset niin kutsutut 3. tason (third tier) kaupunkien asukkaat tietävät suhteellisen hyvin mitä biohajoava tarkoittaa ja haluavat myös ostaa biohajoavia tuotteita. Kiinalainen kuluttaja on valmis maksamaan biohajoavasta pesuaineesta saman verran kuin kuluttajat Suomessa. Tärkeimmät ostopäätökseen vaikuttavat tekijät ovat myrkyttömyys, biohajoavuus, paras suorituskyky ja laatu, brändin tunnettuus sekä tuotteen tuoksu ja hinta. Myös niin sanotulla puskaradiolla on merkitystä tuotteen ostospäätöstä tehdessä. Kiinalaiset kuluttajat suosivat ostopaikkana edelleen perinteisiä supermarketteja. Astianpesuaine on vastaajien suosima pesuaine, mutta myös yleispuhdistusaine ja saniteettispray menevät kaupaksi.
Tutkimus toteutettiin empiirisenä kenttätutkimuksena Changzhou- nimisessä kaupungissa Kiinassa porilaiselle Clean Solutions Finland Kb (CSF)- nimiselle pienyritykselle, joka on erikoistunut 100%:sti biohajoavien kodin puhdistusaineiden tuottamiseen ja myyntiin ”PohjanNeito”- ja ”PohjanAkka”- sarjoillaan. CSF:n missio on tuottaa täysin biohajoavia tuotteita ja saada tuotteet kaikkien ulottuville tulotasosta riippumatta.
Teoriaosassa käsitellään Kiinan kulttuurin ja kaupankäynnin erityispiirteitä ja selvitetään markkinatutkimuksen tekoa kansainvälisillä markkinoilla. Kirjoitetun teorian pohjalta ei voida vetää yleispäteviä johtopäätöksiä liittyen Kiinan kulttuurisiin eroihin ja kaupankäynnin erityispiirteisiin siellä, johtuen muun muassa maan laajuudesta.
Tutkimustulosten perusteella kiinalaiset niin kutsutut 3. tason (third tier) kaupunkien asukkaat tietävät suhteellisen hyvin mitä biohajoava tarkoittaa ja haluavat myös ostaa biohajoavia tuotteita. Kiinalainen kuluttaja on valmis maksamaan biohajoavasta pesuaineesta saman verran kuin kuluttajat Suomessa. Tärkeimmät ostopäätökseen vaikuttavat tekijät ovat myrkyttömyys, biohajoavuus, paras suorituskyky ja laatu, brändin tunnettuus sekä tuotteen tuoksu ja hinta. Myös niin sanotulla puskaradiolla on merkitystä tuotteen ostospäätöstä tehdessä. Kiinalaiset kuluttajat suosivat ostopaikkana edelleen perinteisiä supermarketteja. Astianpesuaine on vastaajien suosima pesuaine, mutta myös yleispuhdistusaine ja saniteettispray menevät kaupaksi.